Blankspot vann IDG:s prestigefyllda pris som bästa tidsskriftssajt i Sverige

Av | 12 mars 2018

Varje år rankar IDG Sveriges 100 bästa sajter och nättjänster inom en rad olika områden. I kategorin ”tidskrifter” var fem sajter nominerade, varav Blankspot var en. De övriga var Resume, Chef, KIT och Market. I dag kom beskedet att Blankspot vunnit. 

Blank Spot Project visar en väg framåt i fråga om att bygga starkare relationer med läsarna. Ambitionen att med relativt små medel berätta stora berättelser i alla typer av format är befriande och deras sätt att samarbeta med organisationer och skolor visar på nya sätt att finansiera kvalificerad journalistik. Blank Spot Project är en inspirationskälla för alla som sysslar med journalistik. Ur IDGs motivering.

Det betyder mycket att vårt interna utvecklingsarbete av sajten uppmärksammas på detta sätt. Vinsten ska också ses i ljuset av den hårda konkurrensen med de andra grymma sajterna som dessutom haft mer muskler än oss under det senaste året.

Det är verkligen en av våra klokaste investeringar att vi hade förmånen att kunna anställa Jonatan Fried som utvecklingsansvarig. Genom att ha någon inhouse så kan utvecklingen förändras i takt med verksamheten istället för att utvecklingsidéer leder till begränsningar under en period när jobbet läggs ut på någon byrå. Det är så centralt att kunna arbeta agilt i den föränderliga medieverklighet vi agerar inom.

Här några huvudpunkter av den utveckling som skett och som vi tror kan ligga bakom förstaplatsen i kategorin tidskrifter:

Blankspots journalistik är alltid multimedial och våra berättelser omsätts i livesändningar, video, böcker, artiklar, lyssning, interaktivt material och dialog på sociala medier. Vi utvecklar och testar konstant nya format och plattformar för att möta upp mot målgruppernas skiftande beteenden och medievanor. Vår sajt behöver kunna härbärgera, och fungera som ett nav för alla dessa vitt skilda sätt att göra journalistik. Vår utgångspunkt är att det är berättelsen som ska styra. Genom att ha en väldigt bred palett av format kan vi ge berättelserna den utgörning som är mest lämpad i varje enskilt fall. Ett reportage om arkitekturen i Eritreas huvudstad Asmara gör sig bäst som en VR-video där användaren själv kan se sig omkring. En årslång granskning av situationen för ensamkommande afghaner, som till stor del har ägt rum på Facebook, gör sig bäst i form av bok, e-bok och ljudbok vid sidan av löpande nyhetsartiklar i ämnet.

Kopplingen mellan journalistik och stängda facebookgrupper för varje större reportagesatsning ger en öppenhet som inkluderar möjligheten för den intresserade att följa arbetet före, under och efter. Här sker ett genuint medskapande. För oss är den deltagande journalistiken halva arbetet, vi kallar det deltagande journalistik och det bygger på samspelet mellan redaktion och läsare. Inte som ett beställningsuppdrag av journalistik utan som en äkta dialog för att förbättra, fördjupa och engagera runt den journalistik vi gör. Beställ gärna vår bok om detta sätt att arbeta. Öppenhet för oss innebär också att vi väljer bort betalväggar. Vi tror inte att våra läsare vill betala för en vägg. De vill betala för vår journalistik. Vi vill också att vårt material ska hittas vid en sökning i Google för att vara möjligt att läsa för alla.

Sajtens kostym handlar om att lyfta fram det journalistiska innehållet. Vi har ansträngt oss för att få bort distraherande och ornamentala gränssnittselement så som menybalkar och ramar, och istället byggt formen utifrån mer klassiska typografiska principer och negativ yta. För att bibehålla tydlighet och användbarhet i interaktionsdesignen har vi infört en bredare färgpalett som fungerar som avskiljare och utmärkare. Resultatet är mer plats för – och fokus på – innehållet i form av bild, text, video med mera. Funktionsmässigt har merparten av arbetet handlat om att ta fram funktioner för att bättre kunna integrera olika medietyper i artiklar på ett sätt som är tydligt för användaren.

Vi försöker ständigt göra det enklare för användarna att bli prenumeranter, såväl som att ge mindre donationer. Detta har framförallt skett genom att kommunikationen vässats, och genom att försäljningsbudskapen getts fler och bättre optimerade positioner. Vi har även börjat sälja böcker under året.

Över 70% av vår trafik kommer via mobil vi utveckla inte  för ”mobilt först”, utan för ”mobilt först och främst”. Vi har under året implementerat de flesta av Googles riktlinjer för ”progressive web apps”, som syftar till att förbättra användbarheten för webbapplikationer i mobilen. Designfrågorna är sedan länge lösta med responsiv design. Utmaningen de senaste året har framför allt legat i att trimma cachning och resursanvändning på ett sätt som håller laddningstiderna på en rimlig nivå i de väsentligt långsammare mobilnäten.

Läs hela IDG:s motivering här där de bland annat lyfter fram vårt skolprojekt:
Blank Spot Project är duktiga på att hitta nya sätt att finansiera journalistik och att bygga relationer med läsare. I projektet “Världen och journalistiken in i skolan” får skolelever följa med chefredaktören Martin Schibbye ut i världen via slutna Facebookgrupper för att bättre förstå hur reportage blir till och på så sätt lära sig att bli mediekritiska.
Av | 12 mars 2018

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Mer från Blankspot

Allt om Blankspot Allt om Topp 100

Fem snabba frågor

Möt Linnea Åsfjäll en norrländsk stockholmare som studerar journalistik på magisternivå vid Södertörns Högskola och gör praktik hos Blankspot under hösten.

Fyra snabba frågor

Ny termin och ny medarbetare. Möt Linus Elsinen som studerar vid Stockholms universitet och som kommer att göra praktik hos Blankspot under hösten.

Poddtips: Röster från vardagen

Brit Stakston och Martin Schibbye om senaste nytt från Blankspot.

Poddtips: Det nya normala

Brit Stakston och Martin Schibbye om senaste nytt från Blankspothorisonten.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.