Cirkusen i sociala medier kring West och Kardashian säger något om vår tid

Av | 18 september 2020

I veckan har världsstjärnan Kanye West twittrat ut sin ilska mot skivbolagen samtidigt som Kim Kardashian bojkottade Instagram och Facebook. Bortom ännu en trendande tagg om familjen West säger denna cirkus något om vår tid menar Brit Stakston i en analys.

Artisten och världsstjärnan Kanye West har i veckan publicerat en video på Twitter där han ser ut att urinera på en av sina 21 Grammys som lagts i en toalettstol. Tweeten var en av de sista bland ett hundratal i en twitterstorm i protest mot musikbranschens slavliknande kontrakt.

Kanye West menar att musikindustrin och NBA är dagens slavskepp och har aviserat att han inte gör mer musik innan kontrakten löpt ut.

Kampen för att som musiker få äga sina förlagsrättigheter och sina masters är en fråga som många artister genom åren kämpat hårt för gentemot musikindustrin. Kanye West publicerade även en video där några av de mest välkända artisterna för denna kamp förekommer genom att han läser upp rader från deras kamp i frågan.

En av de mest uppmärksammade för detta är artisten Prince. När han 1992 skrev ”slave” på ena kinden och genomförde sitt namnbyte till ”The artist formerly known as”, och använde sin välkända symbol istället för namnet Prince förlöjligades han i branschen och av media.

Det var början på en livslång protest mot musikers slavkontrakt och för rätten till kontroll och ägande över sin musik samt den egna artistiska friheten.

Kanyes video inleds med Prince ord ”I just want the chance to play the part. The part of someone truly free.” från just låten Slave.

Kanye West publicerade även ett tiotal olika musikkontrakt med Universal Music Group och Sony Music Group på twitter och bröt därmed sekretessen runt dem.

Till slut frös Twitter hans konto när han uppmanade sina följare till att ringa en chef på affärstidningen Forbes och påstå att han har kopplingar till vit makt-rörelsen. Ett inlägg som tydligt bryter mot Twitters policy om publicering av privata uppgifter.

Kanye Wests är känd för sina uttalanden där man i realtid, oavsett plattform, kan följa hans medvetandeström.

Hans ständiga periodvisa twittrande har också mer än en gång väckt uppmärksamhet. Han har också öppet talat och sjungit om psykisk ohälsa och sin bipolaritet sedan han diagnostiserats 2017.

Kanye West och hans fru Kim Kardashian har i lång tid levt sina liv i offentligheten, bland annat genom realityserien ”Keeping up with the Kardashians” och genom sina sociala mediekanaler. Miljontals människor över hela världen har följt deras tillvaro som balanserat mellan glamour, kaos, kärlek, svek, shopping och extremt framgångsrikt företagande inom bland annat mode och skönhetsvård.

Kim Kardashian aviserade nyligen på Instagram att realityserien läggs ner efter 14 år och 20 säsonger och uttryckte sin tacksamhet över att realityserien ”gjort dem till vad de är idag och att hon alltid kommer att vara tacksam till alla som spelat en roll för att forma deras karriärer som förändrat deras liv för alltid.”

Vogue summerar familjens avtryck i populärkulturen som att de genom tv-serien infiltrerat alla hörn av populärkulturen under mer än ett decennium och med en unik förmåga att utveckla sig i takt med tiden.

Samma dag som Kanye West trendar på Twitter för sitt raseri mot skivbolagen valde Kim Kardashian att delta i kampanjen ”Stop hate for profit” genom att under en dag ”frysa” sitt konto. I grunden handlar det om att under en dag inte använda plattformarna.

Blankspot har skrivit om den annonsbojkott som Stop hate for profit tillsammans med andra organisationer initierade mot Facebook i somras. Nu har kampanjen gått in i ett nytt skede där man vänder sig direkt till användarna.

Kim Kardashian följer en generell trend bland influencers och entreprenörer med stort antal följare som gärna använder sina plattformar och påverkansmöjligheter till olika angelägna frågor för dem. Med 188 miljoner följare på Instagram så kan hon förstås driva uppmärksamhet och länkar till kampanjsidan där användare av sociala medier uppmanas att gå med i kampanjen och ”frysa” sitt konto under 24 timmar.

Men om man redan känt en viss tveksamhet för det egentliga värdet av företag som under en period bojkottar annonsering på Facebook och Instagram så är ju frågan om vad det verkliga värdet av att Kim Kardashian pausar sitt konto under en dag är.

Men den pedagogiska uppgiften i att uppmärksamma näthatsfrågan och kopplingen till Facebooks intäkter kan förstås ha ett värde. Droppen urholkar stenen när man ser initiativ efter initiativ som fortsätter att peta i de mer infekterade frågorna som Facebook inte vill ha en debatt om.

”Stop hate for profit” vill att man för deltagande i denna nya kampanj uppmärksammar i sociala medier hur Facebook och Instagram tillfört skada på samhället och vikten av att rösta samt att man därefter under 24h inte använder plattformarna.

Kim Kardashian skrev på twitter där hon har 66 miljoner följare om hur hon älskar att ha direktkontakt med sina fans via Instagram och Facebook men att hon inte längre kan vara tyst när ”plattformarna fortsätter att tillåta sprida hat, propaganda och desinformation – skapat av grupper som vill splittra Amerika”. Hon är också kritiskt till att sociala mediejättarna först vidtar åtgärder när någon dödas och fortsätter ”Felaktig information som delas på sociala medier har en stor påverkan på våra val och underminerar vår demokrati. Snälla häng med imorgon när jag ”fryser” mitt Instagram- och Facebook-konto #StopHateForProfit.”

Ironin är dock stor att hon i ”bion”, på sin största plattform Instagram, visst länkar till kampanjen men i övrigt inte talar om kampanjens syfte. Istället passar hon på att i samma yta marknadsföra sin nylanserade, och omdiskuterade, serie av så kallade ”shape-wear” stödjande underkläder för gravida.

Det var tänkt att underkläderna skulle lanserats igår men det sköts upp en dag på grund av kampanjen ”Stop hate for profit”.

Så under några sekunders planlöst surfande i sociala medier igår var det som att en stor del av vår tids galenskap utkristalliserade sig när den här nya tidens rojalister använde sitt spelfält utifrån sina olika behov för dagen.

Mer tidstypiskt kan det inte bli när Kim Kardashian lanserar en ny kollektion av stödjande underkläder för gravida samtidigt som hennes man kan följas urinerandes på en Grammy.

Och frågan är förstås om hon idag enbart fokuserar på sin underklädeslansering eller tar upp frågan frågan om hennes man doxande eller mentala hälsa.

Eller så har hon inte sett något alls av det under gårdagen och har börjat dagen med att läsa ikapp.

Och oavsett vad har de än en gång fått internet att bubbla. Något som i slutändan gynnar socialamediebolagen allra mest.

Foto: U2soul

Lästips:

Variety

Kanye West Peeing on a Grammy Is ‘Vile and Disrespectful,’ Says Diane Warren

NBC News

Prince Fought Big Labels For Ownership, Artistic Control

Kim Kardashian West addresses husband Kanye West’s bipolar disorder

Twitter

Private information policy

New York Times

Into the Wild with Kanye West

Vogue

All The Ways ‘Keeping Up With The Kardashians’ Changed Popular Culture

Av | 18 september 2020

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Trump skjuter på Tiktoks nedladdningsförbud

Under lördagen kom så beskedet som kan säkra Tiktoks framtid på den amerikanska marknaden.

Dags att ladda ner Tiktok innan Trumps förbud börjar gälla

Under fredagen meddelade Trumpadministrationen i ett pressmeddelande att man för att skydda ”USA:s nationella säkerhet” förbjuder nya användare att ladda ner eller uppdatera apparna Tiktok och Wechat. Läs Brit Stakstons analys av de senaste turerna.

Cirkusen i sociala medier kring West och Kardashian säger något om vår tid

I veckan har världsstjärnan Kanye West twittrat ut sin ilska mot skivbolagen samtidigt som Kim Kardashian bojkottade Instagram och Facebook. Bortom ännu en trendande tagg om familjen West säger denna cirkus något om vår tid menar Brit Stakston i en analys.

Tiktoks deadline närmar sig

Trumps krav på när Tiktok ska vara sålt – den 20 september närmar sig. Blankspot tittar närmare på hur affären utvecklat sig.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.