Därför är Blankspots journalistik fri att läsa

Av | 28 december 2016

Under 2016 kom en renässans för betalväggar bland digitala medier men för Blankspot har valet vart solklart från början: Inga betalmodeller som bygger på att innehållet ska låsas in. Här skriver Brit Stakston om bakgrunden till det beslutet. 

I grunden är idén om att allt ska vara gratis på nätet smått absurd. Man måste hitta sätt att ta betalt för det man gör. Nu mer än någonsin är det angeläget att särskilja journalistik från allt annat som finns på nätet idag – var och en med tillgång till nätet har ju en egen tryckpress.

Vårt vägval har därför inte att göra med att vi inte tycker att man kan ta betalt för journalistik.

Tvärtom det kan man solklart göra.

Att Blankspot inte låser in innehållet handlar om tre perspektiv som också är fundament i det vi gör.

1. Blankspot vill sätta ljus på vita fläckar i medierapporteringen.

De underrapporterade, glömda skeenden, platser och händelser som vi vill sätta strålkastarljus måste kunna ses av många. Ofta innebär reportagen dessutom att de inblandande intervjupersonerna riskerar sina liv. I bästa fall blir vår journalistik också en del i en process som kan förändra de verkligheter och skeenden som beskrivs. För att denna process ens ska kunna börja behöver innehållet nå ut så brett och enkelt som möjligt. Vi vill att det ska läsas i den stund det publiceras eller hittas i sökresultaten några månader senare när någon googlar på samma fråga.

2. Blankspot vill visa att journalistik kostar och vad det hantverket består av.

Vi vill vara ett vaccin mot ett slentrianmässigt avfärdande av traditionella medier som vinklade och lögnaktiga. Det här är en trend som bubblat länge och som växer i takt med populistiska framgångar. Många journalister över hela världen märker av detta och branschen behöver arbeta med att bygga upp förtroendet hos läsarna igen. Vi tror att läsarna själva som uppskattar kvalitetsjournalistik har en nyckelroll här. Denna nöjda publik är de mest trovärdiga ambassadörerna för journalistik. De utgår i sitt försvar av journalistiken från sitt eget behov av fler perspektiv på världen och det blir starkare än när journalister talar i egen sak. Vill att de som vill ha journalistik och även de som ifrågasätter den ska kunna ta del av vår journalistik. Med betalväggar kommer de annars aldrig få tillgång till eller hitta vårt innehåll. Då blir det mycket svårare att förstå mer av hur journalister arbetar eller varför journalistik kostar.

3. Blankspot vill bevisa att betalningsviljan finns för att direkt finansiera oberoende granskande journalistik.

Värdet av att journalistiken görs är överordnat behovet av att göra materialet exklusivt. Mervärdet man får vid sidan av att man är en ansvarsfull medborgare som vill säkerställa att det finns mer perspektiv på världen är att man får tillgång till andra förmåner än att släppas in bakom betalväggen.

**

Under 2016 kunde flera medier konstatera att mognaden för betalväggar fanns. Tekniken ha också kommit ikapp. Det  finns många smartare lösningar nu och den traditionella mediekonsumenten är mogen att börja betala. Det är på många sätt en logisk väg att gå när de andra intäkterna inte räcker till längre, men frågan är om det inte trots allt är en dålig tid för att försvåra möjligheten att hitta kvalitativ journalistik.

Traditionella medier behöver försvara sig och bygga upp sitt förtroende igen. Det gäller att synas och vara närvarande som samtalsledare. Journalister behöver aktivt ge fler perspektiv och därmed ökad kunskap. Och i därför behöver de nå ut bredare än till de som av tradition prenumererar och har en betalningsvilja som nu även finns för den digitala versionen av tidningen. Jag vill hävda att de kommer ju att betala ändå. Läsarna är mogna att betala för att journalistiken överhuvudtaget ska finnas.

Man kan vädja till läsarnas sunda förnuft att fortsätta bidra till skapandet av den journalistik som förr distribuerades i papper och idag sker digitalt. Även den produkten kunde läsas av fler än de som betalat den.

Men är det betalväggen som gör att man vill betala?

Man kan väl vara beredd att betala för en digital prenumeration utan att som läsare kräva att andra inte ska kunna ta del av materialet. Särskilt om man argumenterar för detta med journalistikens roll för en levande demokrati som utgångspunkt. Fejknyheternas breda genomslag tack vare Facebook är inte ett hot. De är en gyllene möjlighet för originaljournalistik.

Bland Blankspots prenumeranter har det aldrig handlat om att låsa in innehållet. De vill säkerställa att vår journalistik kan göras. Och de vill lära känna de journalister som gör jobbet. Det blir nyckeln för att kunna särskilja fejkade nyheter och rewrites från orginaljournalistik. Här gäller det att vara proaktiv och följa utvecklingen vilket inte innebär att man desperat försöker efterlikna det som gör succé på nätet i form av ton, tilltal eller bildval. Däremot bör man lägga tid på att använda sig av och lära sig nya berättarformer. Att till exempel följa med bakom kulisserna på ett reportage i 360-teknik adderar inte bara rumsupplevelsen och en större närhet, det gör också journalistens hantverk än mer synligt.

Vi som grundade Blankspot har alltid sagt att lika viktigt som journalistiken är den rörelse vi bygger för journalistik.

För oss är den nära läsarrelation uttryckt i termer av medlemskap ett sätt att uttrycka respekt för det värde läsaren ser i det dagliga arbete som görs på redaktionen och ett sätt att visa att vi vill, om de låter oss, vara en del av deras vardag. Även om tidningen inte dimper ner på dörrmattan. Vi finns ju än närmare nu. Ett knapptryck bort på ett redskap som finns med läsarna dygnet runt. Och det går att nå dem extremt målgruppsinriktat utifrån deras behov och intressen med relevant journalistik.

Till detta kan vi också addera det värde läsarna ger oss genom deras expertkunskaper om många frågor. Andra mervärden är också att det går att bryta upp innehållet utanför det vanliga sättet att dela in innehållet för olika målgrupper på en tidningssajt. Här kan man idag vara kreativ och se nya publikgrupper framför sig beroende på tema och vinkelval. Möjligheten att bli relevant för en ny målgrupp med ett specifikt reportage är stor. Vi försöker tänka om vad gäller vilka som är de primära målgrupperna utifrån vad vi väljer att fördjupa oss i. Vi vill låta läsare flocka sig kring den journalistik som görs och vara närvarande där som samtalsledare. Men för den skull tänker vi inte tappa bort det journalistiska hantverket och journalistens roll trots viljan att lyssna på människor och inkludera dem i varje led.

Våra läsare får gärna bygga sina egna communitys på vår egen plattform eller i våra valda forum. Detta är något vi utforskar på olika sätt i Blankspot genom möjligheten att följa reportagens tillkomst i stängda Facebookgrupper och att i de samtalen utforska vilka frågor och vilken kunskap som finns ur ett brett perspektiv.

Det gemensamma samtalet gynnar alla parter och är också ett sätt att hantera det höga tonläget i den offentliga debatten. Men då måste man som medieaktör våga prioritera detta trots att det inte handlar om kvantitet och den enorma räckvidden. Man måste våga låta detta blir en prioriterad del trots småskaligheten och att det ofta är mycket nischat. Men även  här ska man inte glömma att de allra flesta av nätanvändarna är tysta betraktare som läser, noterar och lär sig saker i samspel med andra.

Blankspot vill med andra ord få våra läsare att betala för det innehållet som skapas tillsammans. Inte för en vägg som ska hindra andra att ta del av det.

/Brit Stakston

P.S Läs gärna rapporten ”Digitala läsarintäkter 2016” som finns bakom betalvägg på Medievärlden Premium.

 

Av | 28 december 2016

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Pengar som kostar mer än de smakar

Är Facebooks nya valuta en välståndsskapande mirakelkur? Eller en digital brukspatrons allomfattande boja?

”Medlemsfinansierad journalistik och kärnkraftskatastrofer”

Hänt i veckan. Blankspots Martin Schibbye punktar här upp vad han läst och gjort under veckan och vad som händer bakom kulisserna hos Blankspot.

Nu går det att lyssna på fler av Blankspots reportage

Det har varit ett starkt önskemål från Blankspots medlemmar att utöka vårt utbud av innehåll som man kan lyssna på. Nu kan man podda ännu ett av våra långa reportage.

Läs mer om arbetet med reportaget

Martin Schibbye skriver om hur reportaget "Julia gick till jobbet men kom aldrig hem" växte fram och vad han hoppas att det ska leda till.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.