”Det finns något sorgligt över filmen Spotlight”

Av | 10 mars 2016

Skildringen av en grupp grävande journalister från Boston vann nyligen en Oscar för bästa film. Det är utmärkt men tyvärr har förutsättningarna för den undersökande journalistiken drastiskt förändrats under senare år, skriver Nils Resare i en krönika.

Året är 2002 och tidningen the Boston Globe gör sitt stora scoop. Hundratals katolska präster har i årtionden förgripit sig på barn i de lokala församlingarna. Stadens stora tidning, och resten av samhället, har under lång tid valt att släta över eller titta bort. Först nu, när en ny chefredaktör gör entré, vågar de göra journalistik av den vidriga hemlighet som den katolska kyrkan så länge har försökt att dölja.

Filmen ”Spotlight”, om arbetet bakom avslöjandet, gör nu sitt segertåg över världen. Det är en välgjord skildring av de grävande journalisternas vardag och den är verkligen värd allt beröm den har fått. Sällan har någon filmmakare så väl lyckats gestalta det journalistiska hantverket och den tålmodighet som det kräver.

Filmens timing är också klockren. I en tid där människor världen över har börjat ifrågasätta mediernas trovärdighet är det extra välkommet med en skildring av vad som i själva verket ligger bakom nyhetsarbetet och varför det är så viktigt med ett öppet samhälle och en fungerande offentlighetsprincip.

Samtidigt finns det något väldigt sorgligt över filmen Spotlight. Då, för 14 år sedan, var medielanskapet ett helt annat – både i USA och i Sverige. Varje dagstidning med självaktning hade speciella grävgrupper som kunde få jobba i veckor eller månader för att få fram en särskilt angelägen berättelse – precis som reportrarna gör i Spotlight.

Idag kan vi räkna grävgrupperna i Sverige på ena handens fingrar – och nästan alla finns inom Public service. Duktiga tidningsreportrar tvingas inlemma sig i de slimmade nyhetsfabrikernas logik vid det löpande bandet. Kvantitet har för länge sedan blivit betydligt viktigare än kvalitet.

Förklaringen är främst mediehusens bristande resurser. Annonserna, som tidningar och den kommersiella TV:n så länge har levt gott på, har sökt sig till andra platser. Resurserna för att hålla sig med ett Spotlight-team finns helt enkelt inte längre.

Under vårt första år med Blank Spot Project har jag tänkt mycket på de gyllene åren i början på 2000-talet. Det var då jag själv på allvar kom in i branschen och det är den tiden som blivit min referens. Som vikarie på Dagens Nyheters inrikesredaktion kunde man få ägna flera veckor åt en granskning. Visst fanns det produktionskrav men inte alls på samma sätt som i dag.

Den tiden lär inte komma tillbaka. Därför blir hyllningarna av de heroiska insatserna från grävgrupper i början av 2000-talet i bästa fall en hyllning av ett ideal eller en historisk epok. Ungefär som skildringarna av det glada 1920-talet.

I själva verket har även the Boston Globe tvingats till drastiska nedskärningar. År 2009 tvingades de genomföra en åtstramning på 20 miljoner dollar och en betydande andel av journalisterna fick sluta.

Men tidningen lyckades behålla sitt flaggskepp Spotlight som i viss mån har fortsatt att leverera högklassig grävjournalistik. Svenska tidningar har haft det svårare. I bästa fall har de kunnat ha kvar ett par profilerade fackreportrar som när det finns tid över kan fördjupa sig i något ämne.

I övrigt står hoppet till public service som i dag står för de flesta prestationerna när det gäller undersökande journalistik. Men även detta arbete hotas ständigt av ett ständigt minskande publikunderlag och en förändrad nyhetskonsumtion.

Med Blank Spot Project vill vi ge ambitiösa reportrar en rimlig chans att grotta ner sig i historier som annars inte skulle berättas. Genom stödet från många enskilda kan vi skapa en långsiktigt bärkraftigt finansiering som inte bygger på nyckfulla annonsintäkter. Hoppas att du vill vara med oss under 2016.

Av | 10 mars 2016

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.