Blankspot om

"Det finns något sorgligt över filmen Spotlight"

Skildringen av en grupp grävande journalister från Boston vann nyligen en Oscar för bästa film. Det är utmärkt men tyvärr har förutsättningarna för den undersökande journalistiken drastiskt förändrats under senare år, skriver Nils Resare i en krönika. Året är 2002 och tidningen the Boston Globe gör sitt stora scoop. Hundratals katolska präster har i årtionden […]

Skildringen av en grupp grävande journalister från Boston vann nyligen en Oscar för bästa film. Det är utmärkt men tyvärr har förutsättningarna för den undersökande journalistiken drastiskt förändrats under senare år, skriver Nils Resare i en krönika.

Året är 2002 och tidningen the Boston Globe gör sitt stora scoop. Hundratals katolska präster har i årtionden förgripit sig på barn i de lokala församlingarna. Stadens stora tidning, och resten av samhället, har under lång tid valt att släta över eller titta bort. Först nu, när en ny chefredaktör gör entré, vågar de göra journalistik av den vidriga hemlighet som den katolska kyrkan så länge har försökt att dölja.

Filmen ”Spotlight”, om arbetet bakom avslöjandet, gör nu sitt segertåg över världen. Det är en välgjord skildring av de grävande journalisternas vardag och den är verkligen värd allt beröm den har fått. Sällan har någon filmmakare så väl lyckats gestalta det journalistiska hantverket och den tålmodighet som det kräver.

Filmens timing är också klockren. I en tid där människor världen över har börjat ifrågasätta mediernas trovärdighet är det extra välkommet med en skildring av vad som i själva verket ligger bakom nyhetsarbetet och varför det är så viktigt med ett öppet samhälle och en fungerande offentlighetsprincip.

Samtidigt finns det något väldigt sorgligt över filmen Spotlight. Då, för 14 år sedan, var medielanskapet ett helt annat – både i USA och i Sverige. Varje dagstidning med självaktning hade speciella grävgrupper som kunde få jobba i veckor eller månader för att få fram en särskilt angelägen berättelse – precis som reportrarna gör i Spotlight.

Idag kan vi räkna grävgrupperna i Sverige på ena handens fingrar – och nästan alla finns inom Public service. Duktiga tidningsreportrar tvingas inlemma sig i de slimmade nyhetsfabrikernas logik vid det löpande bandet. Kvantitet har för länge sedan blivit betydligt viktigare än kvalitet.

Förklaringen är främst mediehusens bristande resurser. Annonserna, som tidningar och den kommersiella TV:n så länge har levt gott på, har sökt sig till andra platser. Resurserna för att hålla sig med ett Spotlight-team finns helt enkelt inte längre.

Under vårt första år med Blank Spot Project har jag tänkt mycket på de gyllene åren i början på 2000-talet. Det var då jag själv på allvar kom in i branschen och det är den tiden som blivit min referens. Som vikarie på Dagens Nyheters inrikesredaktion kunde man få ägna flera veckor åt en granskning. Visst fanns det produktionskrav men inte alls på samma sätt som i dag.

Den tiden lär inte komma tillbaka. Därför blir hyllningarna av de heroiska insatserna från grävgrupper i början av 2000-talet i bästa fall en hyllning av ett ideal eller en historisk epok. Ungefär som skildringarna av det glada 1920-talet.

I själva verket har även the Boston Globe tvingats till drastiska nedskärningar. År 2009 tvingades de genomföra en åtstramning på 20 miljoner dollar och en betydande andel av journalisterna fick sluta.

Men tidningen lyckades behålla sitt flaggskepp Spotlight som i viss mån har fortsatt att leverera högklassig grävjournalistik. Svenska tidningar har haft det svårare. I bästa fall har de kunnat ha kvar ett par profilerade fackreportrar som när det finns tid över kan fördjupa sig i något ämne.

I övrigt står hoppet till public service som i dag står för de flesta prestationerna när det gäller undersökande journalistik. Men även detta arbete hotas ständigt av ett ständigt minskande publikunderlag och en förändrad nyhetskonsumtion.

Med Blank Spot Project vill vi ge ambitiösa reportrar en rimlig chans att grotta ner sig i historier som annars inte skulle berättas. Genom stödet från många enskilda kan vi skapa en långsiktigt bärkraftigt finansiering som inte bygger på nyckfulla annonsintäkter. Hoppas att du vill vara med oss under 2016.