Ethiopian Airlines fick alla etiopier att drömma

Av | 10 mars 2019

KRÖNIKA: Ett passagerarplan från Ethiopian Airlines på väg till Kenya kraschade idag. 157 personer ska ha befunnit sig ombord på planet och flygbolagets VD har bekräftat att ingen ombord har överlevt. Kraschen är mer än en krasch eftersom flygbolaget är alla etiopiers stolthet, skriver Martin Schibbye i en krönika.

  • Artikeln fortsätter på Facebook
  • Blankspots journalistik görs tillsammans med dig. Om du vill bidra med din kunskap och dina idéer, gå med i Facebookgruppen som finns för reportageserien och följ arbetet bakom kulisserna.
  • Till gruppen om Etiopien

När flygplanen startar och landar från Bole Airport flyger de lågt över stadsdelen Kality där det ökända fängelset med samma namn också ligger.

Inlåst kunde man nattetid höra de vrålande motorerna och på dagarna se strimmorna av kondens på himlen. Flera av fångarna kunde höra och se skillnad på de olika flygplansmodellerna, en Airbus A350 låter annorlunda än en Boeing 777 för att inte tala om en Q400 Bombardier på väg till någon mindre flygplats i regionen.

På fängelsechefens kontor stod en modell av ett flygplan med Ethiopian Airlines logotyp och när nyheten kom hösten 2012 att landet skulle köpa in en Dreamliner 787, spanade hundratals ögon i skyn för att upptäckta det första planet.

Ett tecken på att landet var att räkna med och vågade tänka stort.

Med dess massiva vingspann och radie kunde Dreamlinern nå destinationer som Sao Paulo i Sydamerika och Kuala Lumpor i Malaysia utan att behöva mellanlanda.

I en tid då andra nationella flygbolag på kontinenten gick på knäna på grund av korruption och kortsiktighet stod Ethiopian Airlines för något annat: En dröm om ett enat Afrika.

Att se flygplanen lyfta gav alla ett tillfälle att glömma krigen, svälten, förtrycket och bara känna stolthet.

I ett läge där panafrikanismen misslyckats politiskt kunde bolaget också binda ihop kontinenten och ta över herraväldet i luften från kolonialmakternas British Airways och Air France.

Sedan dess har flygplanen för mig ändå varit en påminnelse om hotet från det land jag är dömd och utvisad ifrån. Jag har under åren lagt ut tiotusentals kronor på att flyga omvägar över Mellanöstern för att nå destinationer i Afrika och slippa passera etiopiskt luftrum. Och även om jag känt glädje när jag sett bolagets helkvinnliga besättningar varje år på 8 mars har det ändå varit ”diktaturens kärror”.

Men i fredags när jag passerade Arlanda och såg ett Ethiopian Airlines-plan stå i snöfallet för att få sina vingar avisade kände jag för första gången en stolthet: Reformprocessen i landet, de frigivna journalisterna och freden med Eritrea.

Med det i bakgrunden var det med glädje jag noterade att man nu inte bara flyger direkt från Stockholm till Addis Abeba utan även till Asmara. Flygbolaget är i dag marknadsledande på kontinenten och anses ha ett gott facit när det gäller säkerhet.

När nyheten så kom i morse om att en Boeing 737 hade kraschat ett par minuter efter start, såg jag hur etiopier över hela världen sörjde och bytte ut sina avatarer till en svart vinge.

Ombord fanns inte mindre än 33 nationaliteter vilket visar bolagets roll som förstahandsval för hela kontinenten. I stort sett varje politisk ledare i östra Afrika har också under dagen erbjudit sina kondoleanser.

En del av passagerarna var på väg till FN:s stora miljökonferens som börjar på måndag. På flygplatsen i Nairobi väntar nu förtvivlade anhöriga på information och på de vänner och släktingar som aldrig kommer att komma fram. Telefoner ringer utan att någon svarar.

Sorgearbetet börjar för familjerna till de omkomna kenyanerna, kanadensarna, etiopierna, kineserna, italienarna, amerikanerna, fransmännen, engelsmännen, egyptierna, tyskarna, de indiska medborgarna, slovakierna, österrikarna, de tre ryssarna och svenskarna.

För alla etiopier är det ett nationellt trauma som kommer att ta tid att läka.

Men vrakdelarna kommer att plockas ihop, en haverikommission tillsättas som förhoppningvis ger svar på hur det kunde hända. Blickarna riktas redan nu mer mot tillverkaren Boeing än mot det egna flygbolaget.

Silverfåglarna kommer att lyfta igen och få hjärtat att bulta av stolthet hos både fria och ofria etiopier när de med vrålande motorer stiger mot skyn över Addis Abeba på väg mot hem eller bort.

Foto: Wikimedia Commons. 

Av | 10 mars 2019

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Mer från Blankspot

Allt om Etiopien

UNESCO:s fredspris till Etiopiens Abiy Ahmed

Etiopiens premiärminister Abiy Ahmed kommer att tilldelas UNESCO:s Félix Houphouët-Boigny pris. Priset delas ut i Paris varje år till en person eller organisation som främjat freden.

Var det verkligen en statskupp i Etiopien?

Våldsamheter bröt under helgen ut i Etiopien i samband med vad som beskrivs som ett kuppförsök i Amhara-regionen. Samtidigt sköts Etiopiens arméchef Seare Mekonnen till döds av sin egen livvakt i landets huvudstad Addis Abeba. I denna FAQ försöker vi reda ut vad som händer.

Öppet brev till Etiopiens Abiy Ahmed

Författaren och grundaren av PEN Etiopien Solomon Hailemariam tvingades 2015 lämna hemlandet Etiopien efter upprepade attacker mot honom och organisationen. I dag lever han i exil i Kanada och är ordförande för PEN Etiopien. I ett öppet brev till premiärministern Abiy Ahmed riktar han sina förhoppningar kring utvecklingen av press- och yttrandefriheten i landet och påminner om utmaningarna som följer de närmaste åren.

Strömavbrott – ett växande problem i Etiopien

För en vecka sedan införde den etiopiska regeringen elransonering på nationell nivå på grund av vattenbristen i Gibe III, ett av landets stora vattenkraftverk. Det rapporterar den lokala journalisten Hiwot Abebe från Etiopien.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.