Få afrikaner namnges i svenska medier

Av | 20 juni 2018

Total misär – den svenska mediebilden av Afrikas präglas av namnlösa människor, offerbilder och intervjuer med insamlingsorganisationer. Det framgår av den årliga rapporten från We Effect och Retriever som granskar mediers bevakning av kontinenten.

Under 2017 fick 47 procent av de svarta afrikaner som var med på bild i den svenska biståndsrapporteringen sitt namn publicerat i anslutning till artiklarna. Trots att andelen ökat rejält de senaste åren som en följd av We Effects årliga rapport och de diskussioner den lett till, är skillnaden fortfarande anmärkningsvärd – för vita människor är siffran 95 procent visar rapporten.

– Det är oacceptabelt att det är skillnad mellan hur många svarta afrikaner och människor med vit hudfärg som namnges, säger Anna Tibblin, generalsekreterare We Effect.

På de undersökta tidningarnas hemsidor har endast 12 procent av de avbildade namn.

– Detta är en tendens som jag hoppas att redaktionerna tar på största allvar. Att avbilda människor utan att ge dem ett namn gör det lättare att distansera sig ifrån dem. Att publicera namn är god publicistisk sed, men också ett väldigt konkret sätt att värna öppna samhällen och demokratin, säger Anna Tibblin.

  • Om analysen:
  • Medieanalysen i rapporten är gjord av medieanalysföretaget Retriever och baseras på cirka 900 nyhetsartiklar publicerade under 2017 i svenska tidningar. I årets rapport ingår även drygt 200 artiklar från tio av de största tidningarnas webbupplagor. Artiklarna handlar om svenska bistånd- och hjälpinsatser i afrikanska länder söder om Sahara. Analysen har ett särskilt fokus på vilka bilder som illustrerar tidningsartiklarna.

I rapporten framgår också att rapporteringen om bistånd i Afrika ökade efter att ha varit på nedgång under ett antal år. Men att det också är biståndsorganisationerna själva som dominerar artiklarna. Lokalbefolkningen kommer däremot nästan aldrig till tals. Andelen offerbilder ökar också är nu den vanligaste typen av bild i rapporteringen. Drygt var fjärde bild i undersökningen framställer människor som offer.

Av | 20 juni 2018

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Stakston: Därför är NRK:s experimenterande med unga så allvarligt

Det norska public service-företaget NRK, har med hjälp av falska nyheter, medvetet försökt att manipulera ett skolval i en gymnasieskola. "Det finns all anledning att vara mycket kritiskt mot det här experimentet och fundera över hur etiskt detta är" skriver Brit Stakston.

Ny podd: Här är Blankspot!

I första avsnittet av "Här är Blankspot" pratar Brit Stakston med Martin Schibbye om hur det är att bli film.

Varför är det så tyst om så många kriser?

Enligt ett pågående forskningsprojekt om humanitära konflikter är den humanitära journalistiken själv i kris. Detta får allvarliga konsekvenser för både rapportering och bistånd.

Twitterstorm över Kenya

Brit Stakston skriver i en analys att debatten i veckan om New York Times bild på offer från attentatet visar att i en global digital mediemarknad måste allt omprövas: Inklusive nationella regler för bilder på offer efter ett attentat.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.