Följ med på vapenmässa i Abu Dhabi

Av | 19 juni 2019

I den så kallade Januariöverenskommelsen, mellan S, MP, C och L, finns en skrivning om att inte godkänna vapenexport till ickedemokratier som deltar militärt i kriget i Jemen. Men på vapenmässan IDEX i Abu Dhabi var Saab bland de företag som marknadsförde sig mot en framväxande emiratisk militärindustri. Det skriver Linda Åkerström som är ansvarig för nedrustningsfrågor på Svenska Freds i detta bildreportage.

  • Artikeln fortsätter på Facebook
  • Blankspots journalistik görs tillsammans med dig. Om du vill bidra med din kunskap och dina idéer, gå med i Facebookgruppen som finns för reportageserien och följ arbetet bakom kulisserna.
  • Till gruppen om Jemen
I februari 2019 samlades över 1500 företag på en av världens största vapenmässor, International Defence Exhibition and Conference, IDEX. Mässan hålls vartannat år i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten och marknadsförs som ”en unik plattform för att etablera och stärka relationerna med myndigheter, företag och väpnade styrkor i regionen”. Här möter säljarna sina kunder på en global vapenmarknad som uppskattas omsätta minst 88,4 miljarder USD årligen. Text & Bild: Linda Åkerström.
IDEX besöks varje år av officiella delegationer från omkring 170 länder. Sydkoreas försvarsminister Jeong Kyeongdoo besöker under stor uppmärksamhet företaget Korea Aerospace industries, KAI. Text & Bild: Linda Åkerström.
Österrikiska Steyr Mannlicher tillverkar handeldvapen för militär, polis och för jakt- och sportskytte. På bordet står ett STEYR HS .50 M1 sniper rifle, ett militärt prickskyttegevär. En del länder har också egna landsmontrar. I bakgrunden syns Estlands slogan “Armed for innovation”. Text & Bild: Linda Åkerström.
Poongsan är en av Sydkoreas ledande ammunitionstillverkare. I glasmontern står maskingevärsammunition uppställd i formen av ett hjärta. Företaget har fått internationell kritik för att det tillverkar och sälja klustervapen till bland annat Pakistan. Text & Bild: Linda Åkerström.
Amerikanska Lockheed Martin är världens största vapenproducent och tillverkar och underhåller bland annat Storbritanniens och USA:s kärnvapen. Företagets vapen används också i Jemenkriget. En 227 kilo tung MK 82-bomb från Lockheed Martin användes i den attack mot en skolbuss i Jemen som dödade 51 personer, varav 40 barn, i augusti 2018. Text & Bild: Linda Åkerström.
Amerikanska Lockheed Martin är världens största vapenproducent och tillverkar och underhåller bland annat Storbritanniens och USA:s kärnvapen. Företagets vapen används också i Jemenkriget. En 227 kilo tung MK 82-bomb från Lockheed Martin användes i den attack mot en skolbuss i Jemen som dödade 51 personer, varav 40 barn, i augusti 2018. Text & Bild: Linda Åkerström.
Att IDEX samlar också utställare som inte närvarar på vapenmässorna i Europa och USA utmärker mässan internationellt. Inte heller Sudan är en vanlig besökare på de flesta mässor. Det statligt ägda företaget Military Industry Corporation, MIC, har en av mässans största montrar – i form av en pyramid. Bland varorna som visas upp finns olika former av sprängämnen men även raketartilleri och handeldvapen. Företagets slogan är ”Working för global peace and stability”. Text & Bild: Linda Åkerström.
Runt Sveriges största vapenföretag Saabs monter rör sig ett 20-tal anställda med pins med den svenska och emiratiska flaggan. Under mässan skrev Saab ett avtal med emiratiska företaget Tawazun som syftar till att öka Förenade arabemiratens kapacitet för produktion och export av krigsmateriel. Saab öppnade 2017 en produktionsanläggning i landet. Ett av de system som gavs en framträdande plats på IDEX var radar- och stridsledningssystemet Globaleye. Saab har sålt, men ännu inte levererat, två Globaleye-system till landet. Text & Bild: Linda Åkerström.
Även andra svenska aktörer hade rest till Abu dhabi i hopp om nya affärer. Utöver Saab finns även bland andra BAE systems Bofors och pansarplåtstillverkaren SSAB på plats. Malmöföretaget Aimpoint tillverkar rödpunktssikten, bland annat åt den amerikanska armén. Text & Bild: Linda Åkerström.
IDEX täcker en yta mer än tre gånger så stor som Svenska mässan i Göteborg. Precis som på bokmässan är fika och mat till de över 100 000 besökarna en marknad i sig. Ett av kaféerna är uppbyggt som ett militärt läger. Text & Bild: Linda Åkerström.
På en utomhusarena med plats för över 1000 personer upprepas mässans invigningsceremoni varje dag. Till aktionladdad musik visas pansarfordon, stridsflyg, drönare, helikoptrar och handeldvapen upp i ett fiktivt scenario med omfattande beskjutning och explosioner. Bland VIP-gästerna den första dagen fanns Abu Dhabis emir, landets president och högste befälhavare över den emiratiska armén Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nahyan, samt emiratets kronprins Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan. På VIP-läktaren satt även den svenske ambassadören. Text & Bild: Linda Åkerström.
Det tas många självporträtt i mässhallarna. En man poserar med maskingeväret Minimi i belgiska företaget FN Herstals monter. Strax innan IDEX inleds uppmärksammar Amnesty International att denna sorts gevär, som bland annat har sålts till Saudiarabien, används av jemenitisk milis i kriget i Jemen. Text & Bild: Linda Åkerström.
Företaget Hanwha marknadsför sig med sloganen ”A trusted partner”. Partnerskap och tillit är vanliga teman bland de budskap som pryder väggarna på IDEX. BAE Systems har för mässan valt ”Partnership in action”, Franska Naval group ”Long term partner for your sovereignity” och amerikanska Lockheed Martin ”Partnering for security and prosperity”. Företaget C-RICH har valt ”With BIG TRUST”. Mer rakt på sak är rysk-indiska missilföretaget Brahmos slogan ”Fast. Precise. Deadly”. Text & Bild: Linda Åkerström.
I myllret av montrar finns utöver vapen, radarsystem och ammunition också en flora av annan utrustning. Oftast är det mindre företag som ställer ut allt från frystorkad mat och kamouflagetyg till skyddande kalsonger, ansiktsfärg, stötskyddade stolar, revärer och övningsdockor för katastrofsjukvård. Text & Bild: Linda Åkerström.
Det kroatiska företaget Agencija Alan tillverkar handeldvapen som pistoler och gevär och har varit på IDEX många gånger. Detta år valde de för första gången att låta besökarna komma in i montern, i stället för att hålla vapnen i glasmontrar. Här visas ett VHS-2 Bullpup automatkarbin. Text & Bild: Linda Åkerström.

Text & Bild: Linda Åkerström, ansvarig för nedrustningsfrågor på Svenska Freds. 

**

Bland Blankspots läsare finns det kunniga och skickliga skribenter som kan ge nya vinklar och perspektiv på de frågor som redaktionen bevakar. Många sitter också på unika sakkunskaper. För att öppna upp för sådana texter har vi avdelningen ”Röster” på sajten. Vill du bidra med text eller bilder hör av dig.

Av | 19 juni 2019

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Mer från Blankspot

Allt om Jemen

Följ med på vapenmässa i Abu Dhabi

I den så kallade Januariöverenskommelsen, mellan S, MP, C och L, finns en skrivning om att inte godkänna vapenexport till ickedemokratier som deltar militärt i kriget i Jemen. Men på vapenmässan IDEX i Abu Dhabi var Saab bland de företag som marknadsförde sig mot en framväxande emiratisk militärindustri. Det skriver Linda Åkerström som är ansvarig för nedrustningsfrågor på Svenska Freds i detta bildreportage.

Bakgrund: Jemen

Jemensamtalen i Stockholm är igång. Du har väl inte missat Blankspots reportage från landet.

I väntan på utvisning – till Jemen

I fjol flydde den jemenitiska journalisten Hind Aleryani och hennes dotter till Sverige efter att jihadister hotat henne för hennes artiklar. Nu riskerar hon att skickas tillbaka.

Striderna trappas upp i Jemen

I takt med att striderna i Jemen intensifieras har Läkare Utan Gränsers vårdinrättningar de senaste dagarna tagit emot allt fler patienter med krigsrelaterade skador.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.