Del 1. Medievanor – gör en mediedagbok

Den första uppgiften eleverna gör efter introduktionspasset av Blankspot är att göra en mediedagbok. Eleverna får då under en dag i uppgift att dokumentera hela sin mediekonsumtion. Vad gör de på vilken plattform och hur länge? Vad delar man och vad skapar man. Denna uppgift redovisas in till Blankspot här nedan.

Övning 1

Gör en mediedagbok. Under ett dygn ska du dokumentera vilka medier du använder. Allt du gör! Både det du konsumerar och det du producerar.

Konsumera medier = läser/tittar/lyssnar på

Att konsumera medier är att läsa, titta eller lyssna. Vad gör du med mobilen? Kollar YouTube, lyssnar på radio, ser på tv, kollar vad andra gör på Snapchat, WhatsApp, Facebook, Instagram eller vad det nu kan vara. Skriv ner allt  (ej mail eller om du pratar i telefon).

Producera innehåll = det du gör och skapar själv

Att producera medier är allt innehåll du gör själv. Vare sig du använder Snapchat, filmar eller gör ett inlägg. Det kan vara videoklipp, en snap, en bild, ett inlägg på instagram eller om du skriver recensioner i  någonstans. Skriv ner allt du gör ( ej mail eller sms).

Så gör du din mediedagbok

Skriv upp det i mobilen eller om du har med dig papper och penna hela dagen. Gör det som är enklast för dig. Se bara till att skriva ner allt du gör. Samla så mycket information du kan och orkar. Minst varje timme. Ange också om du använt dig av mobil, läsplatta eller dator och om du producerat eller konsumerat. Skriv ner så många aktiviteter du kan och beskriv vad du gjort och på vilken plattform, t.ex. skrivit en status, lagt upp en bild, gillat något eller läst, lyssnat eller tittat på något och i så fall vad.

Rapportera in här

Efter att du loggat en dag, på papper eller i telefonen, är det dags att rapportera in det. Det gör du i formuläret längre ner på sidan.

OBS! Det finns inga rätt eller fel svar här. Dina svar är också helt anonyma. Vi vill göra det här för att vi är nyfikna på vilka medier just du gillar. Vi tror också att det är en bra start för att du också kan fundera över vad du gör under en dag.

Uppgiften kan också kompletteras med att lärare gör samma sak under motsvarande period och/eller att eleverna frågar någon i sin omgivning om att göra samma sak. I så fall vore syftet att tillsammans resonera om skillnaden i medievanor.

När vi ses igen kommer vi att tillsammans gå igenom resultaten.

Syfte med mediedagboken är att reflektera:

  • över de egna medievanorna
  • eventuellt även reflektera över skillnader jämfört med föräldrar/lärares medievanor
  • över att man både konsumerar och producerar innehåll
  • över hur mycket tid man lägger på vad under en dag

 

 

 

 

 

Övning 1 – Dina Medievanor

Här loggar du dina medievanor. Fyll i hur många minuter du tillbringar i varje media under en dag och vad du har gjort där. Klicka på plus-tecknet för att lägga till fler rader.
  • Fyll i vilken vilken klass och skola du går i.
  • MediaTidAktivitet 
    Lägg till rad
    Fyll i en mediekanal per rad och hur många minuter du tillbringat där och vad du använde mediet till.
  • Dela gärna med dig av några tankar om dina medievanor.