Del 2. Näthat, hot och trakasserier

Hur ska man hantera hat och hot på nätet? Är det kanske så att mer kärlek är det bästa receptet för att bryta trenden.

Allt som händer på nätet är inte positivt. Trakasserier, hat och hot finns på nätet och skrämmer oss ofta till tystnad. Det är en del av vardagen på internet som är raka motsatsen till det vi tog upp under uppstartsföreläsningen. Då lyfte vi fram mycket av nätets magi, hur människor möts och gör bra saker tillsammans. Vi pratade om hur det går att förändra saker tillsammans och att så mycket av världens kunskap finns ett knapptryck bort. Men naturligtvis finns det även baksidor. Nätet är en spegling av det som sker i samhället och där finns det både bra och dåliga saker.

Med detta sagt behöver vi ändå göra något åt att så många känner sig kränkta och hotade på nätet. Hat och mobbing på nätet är lika viktigt att uppmärksamma som när det sker mot kompisar runt dig i vardagen. Enligt organisationen Friends nätundersökning 2017 har var tredje ung blivit utsatt för nätkränkningar det senaste året. 18 procent av tjejerna har blivit utsatta för sexuella trakasserier på nätet och motsvarande siffra bland killar är sex procent. Och de unga ser också hur vuxna beter sig mot varandra. Varannan ung, 54 procent, har sett vuxna bete sig illa mot andra vuxna på nätet. Bland äldre barn, 16-åringarna, svarar hela 80 procent att de sett vuxna bete sig illa online.

Möt Elza Dunkels

Expertföreläsare i  delen om näthat, hot och trakasserier är Elza Dunkels, docent och författare bland annat till boken Nätmobbning, näthat och nätkärlek. Under 2017 tilldelades hon Surfa lugnt-priset för sitt ”föredömliga och faktabaserade arbete med att upplysa om ungas nätvanor”.

Elza Dunkels berättar om vad forskningen vet om näthat och mobbning samt ger tips och idéer om hur man kan hantera hat och kränkningar på nätet. Hon berör också svårigheten med att definiera vad näthat och nätkränkningar är och får ta del av Missuppfattningar leder ofta till bråk. Elza tipsar oss därför om att det är bra att träna sig i att utgå från att någon menar något bra, istället för att medvetet misstolka saker och att det är värdefullt att dela bra saker vidare.

  • Tre strategier för att få stopp på näthat
  • Rätten att skydda sig själv. Om jag inte vill läsa någonting så behöver jag inte. Jag behöver inte följa en person eller låta en person vara vän med mig om det gör mig illa på olika sätt.
  • Stötta andra.  Tänk på att tystnad ofta upplevs som ett medgivande.
  • Bli inte hataren själv genom att sprida hat omkring dig.

Frågor att arbeta med i anslutning till Elzas presentation

Hur förhåller du dig till hat och negativa uttryck? Tänk igenom vad du och dina vänner har för strategier med varandra och med era lärare.

För att diskutera näthat och få perspektiv på vad vi egentligen pratar om och vad man kan gör rekommenderas Elza Dunkels bok Nätmobbning, näthat och nätkärlek. Följ även hennes forskningsblogg som är fylld av klokskap på temat barn och ungas nätkulturer samt deras rättigheter. Här finns det alltid aktuella kommentarer på angelägna frågor som dyker upp som till exempel #metoo och omdiskuterade nätfall.

Lektionsförslag om näthat

Övning 1 – Hur utsatt är man som journalist och opinionsbildare?

Ställ frågor i era Facebookgrupper till Martin Schibbye och Brit Stakston. Vilka erfarenheter av näthat har Brit som opinionsbildare och Martin som journalist av näthat? Om de har utsatts för det hur hanterar de det? Vilket är deras bästa tips?

Se videon med journalisten Anita Sarkeesian som påpekar det ansvar hon anser att sociala mediebolagen har för det hat och hot som sprids bland annat mot kvinnliga journalister. Se fler klipp med kvinnliga journalister här.

Lästips till övning 1:

Övning 2 – Hur ska man hantera kränkningar på nätet?

Linnea Claesson är handbollsspelaren som fick nog av sexuella trakasserier på nätet. Via sitt Instagramkonto Assholesonline bemöter hon kränkningar med humor som vapen. Hon har fått många utmärkelser för sitt arbete mot hat på nätet.

Lyssna på Linnea Claessons sommarprat hos Sveriges radio. Diskutera innehållet i klassen.

Gå till er Facebookgrupp och passa på att ställa frågor till Brit och Martin om näthat. Har de blivit utsatta för näthat? Hur hanterade de det i så fall? Finns det vissa frågor och ämnen som leder till mer reaktioner? Har rädslan för näthat tystat dem någon gång? Är all kritik näthat eller hur definierar de det? Vilket är deras bästa råd för att klara av hat och hot på nätet?

Vilket ansvar har journalister om en person de intervjuat utsätts för näthat? Är det något man pratar om med de man intervjuar i förväg?

Sammanställ svaren och diskutera era egna upplevelser av näthat.

Övning 3 – Värför är det så lätt att mobba på nätet?

Se UR-filmen ”Mobbningens guldålder är nu”.

Filmen ingår i serien ”det handlar om dig” och ett av avsnitten tar upp mobbning på nätet. Om lättheten att börja mobba på nätet. Programledarene Musse Hasselvall träffar Alicia som under flera års tid fått höra elaka och kränkande kommentarer. De flesta och grövsta påhoppen har skett på nätet. Alicia träffar juristen Johanna Bardon som berättar att det är samma regler som gäller på nätet som i verkliga livet.

Marwa har också blivit mobbad på nätet. Hon fick mängder av elaka kommentarer på sin blogg och övervägde att ta sitt liv när det var som värst. Till slut började hon skriva om mobbningen på bloggen och fick mängder av svar från andra med samma upplevelser. Hon svarade och hjälpte dem och det räddade henne. Forskarna Robert Thornberg, Patricia Agatston och Ann Frisén berättar om varför det är lättare att kränka på nätet än annars.

En lärarhandledning till serien finns här.

Övning 4 – Var går gränsen?


Diskutera innehållet i följande affischer om näthat med eleverna. De har tagits fram av Statens medieråd och är bra samtalsstartare för frågor om näthat.

Vad säger eleverna om dessa olika frågor. Saknar de något perspektiv? Agerar de själva som de fyra tipsen för ett snällare internet uppmanar eller är det svårt att våga säga ifrån?

Övning 5 – När blir näthatet kriminellt?

Syftet med denna övning är att diskutera hat och hot ur ett juridiskt perspektiv. Var vänder man sig och vilka lagar kan appliceras för förtal, hat och hot på nätet.

Det finns alltid dagsaktuella fall att arbeta med. Välj något av dessa och fundera igenom följande frågeställningar. Låt eleverna göra research och redovisa följt av en gemensam diskussion.

Känner du till några aktuella fall där någon blivit dömd för hat på nätet av domstol?

Hur ser rättsväsendet på hat och hot on-line?

Har det skett en förändring från rättsväsendets och polisens sida de senaste åren? På vilket sätt i så fall.

Tips för elever

  • Har du råkat ut för näthat?
  • Läs mer på Umo.se som har gjort en bra sammanställning av vad du kan göra steg för steg. Från att spärra konton till polisanmälan.  Illa behandlad på nätet – det här kan du göra.
  • Ett nytt samarbetsprojekt som vill lyfta fram att internet är på riktig och uppmärksamma att hot och hat på nätet måste tas på allvar är #skärpning – för att internet är på riktigt. Det drivs av BRIS och stiftelsen Make Equal. Följ deras arbete där de vill arbeta lösningsfokuserat mot näthat – för ett inkluderande nätklimat.
  • Ring BRIS på nummer 116 111 mellan 14-21 alla dagar. Du som är under 18 år kan ringa till Bris för att få prata med en kurator om du funderar på nätmobbning eller annat du behöver hjälp med. Det är gratis och du kan vara anonym om du vill!

Lyssna på vad några Youtubers säger om näthat, se fler filmer från Statens medieråd och diskutera dem gärna i klassen eller med kompisar.

Tips för lärare

Hur gjorde ni?

Vi vill gärna veta om det här materialet var till nytta och inspirerade er för att arbeta med dessa frågor. Har ni använt någon av övningarna? Var det något som var extra intressant att arbeta med för just er klass? Eller vill ni dela med er av tips om hur ni brukar examinera och undervisa i detta ämne? Vi tar emot allt ifrån lektionsupplägg, prov och lästips. Vi vill bygga ut den här sidan med många aktuella exempel på hur skolor arbetar med frågan om näthat. Maila Lin Kleiven, [email protected]