Övning 1
Gör en mediedagbok. Under ett dygn ska du dokumentera vilka medier du använder. Allt du gör! Både det du konsumerar och det du producerar.
Konsumera medier = läser/tittar/lyssnar på
Att konsumera medier är att läsa, titta eller lyssna. Vad gör du med mobilen? Kollar YouTube, lyssnar på radio, ser på tv, kollar andras flöden på Snapchat, WhatsApp, Facebook, Instagram eller vad det nu kan vara. Skriv ner allt (ej mail eller om du pratar i telefon).
Producera innehåll = det du gör och skapar själv
Att producera medier är allt innehåll du gör själv. Vare sig du använder Snapchat, filmar eller gör ett inlägg. Det kan vara videoklipp, en snap, en bild, ett inlägg på instagram eller om du skriver recensioner i någonstans. Skriv ner allt du gör ( ej mail eller sms).
Så gör du din mediedagbok
Skriv upp det i mobilen eller om du har med dig papper och penna hela dagen. Gör det som är enklast för dig. Se bara till att dokumentera allt du gör på något sätt. Samla så mycket information du kan och orkar. Minst varje timme. Ange också om du använt dig av mobil, läsplatta eller dator och om du producerat eller konsumerat medier.
Skriv ner så många aktiviteter du kan och beskriv vad du gjort och på vilken plattform, t.ex. skrivit en status, lagt upp en bild, gillat något eller läst, lyssnat eller tittat på något och i så fall vad. Det finns ju också olika appar för det.
Rapportera in här
Efter att du loggat en dag, på papper eller i telefonen, är det dags att rapportera in det. Det gör du i formuläret längre ner på sidan.
OBS! Det finns inga rätt eller fel svar här. Dina svar är också helt anonyma. Vi vill göra det här för att vi är nyfikna på vilka medier just du gillar. Vi tror också att det är en bra start för att du också kan fundera över vad du gör under en dag.
Uppgiften kan också kompletteras med att lärare gör samma sak under motsvarande period och/eller att eleverna frågar någon i sin omgivning om att göra samma sak. I så fall vore syftet att tillsammans resonera om skillnaden i medievanor.
När vi ses igen kommer vi att tillsammans gå igenom resultaten.
Syfte med mediedagboken är att reflektera:
- över de egna medievanorna
- över om man i sin vardag möter många olika perspektiv på världen – eller spelar det ingen roll?
- över att vara både konsument och producent av innehåll
- över hur mycket tid man lägger på vad under en dag
Eventuellt kan man till uppgiften även addera en reflektion över skillnaden mellan elevers användande jämfört med föräldrar och lärares medievanor. Eller kanske mor- och farföräldrarnas mediekonsumtion. Tror du att du har bättre eller sämre koll på världsläget än vad dina föräldrar hade i din ålder? Diskutera tillsammans och motivera det du tänker och tycker.
Till läraren:
Om ni inte tidigare gjort en loggning av medievanor kanske denna mall kan inspirera. Tipsa oss gärna om hur ni brukar göra.