Del 6. Nya innehållsproducenter – influencers

Idag konsumerar vi inte bara medier. Vi producerar lika mycket och blir därmed publicister. Det gör vi varje gång vi uppdaterar våra sociala flöden. Det vi skriver läses av andra och kan få stor påverkan och engagera många. Vad är egentligen en influencer och vill alla bli youtubers nu?

Under vår inledande föreläsning beskriver vi hur arbetsmarknaden förändrats genom digitaliseringen och vilka kompetenser och egenskaper som krävs för att möta den föränderliga arbetsmarknaden. Vi resonerar tillsammans med eleverna om hur det förändrat alla branscher och går sedan över till att dyka ner i mediernas förändrade verklighet.  Vi tar dels upp att mediernas affärsmodell inte fungerar längre , läs mer om det i del 7 om nya affärsmodeller och hur digitaliseringen samtidigt gett journalistiken fantastiska möjligheter att förpacka berättelser på nya sätt. Och vi tar upp detta med att många mediekonsumenter inte längre bara konsumerar medier utan också producerar medier. Vi beskriver det nya medielandskapets brokiga mångfald av olika medier som alla arbetar på olika sätt.

Vi går sedan över till att prata om en del av dessa nya innehållsproducenter på den digitala mediemarknaden. De som kallas profiler, influencers eller youtubers. Idag finns det till och med en särskild inriktning av det estetiska programmet på ett gymnasium som visar vägen för att bli influencer och youtuber.

Framgångsrika influencers eller youtubers kan tjäna väldigt mycket pengar vilket gör att det kan upplevas som drömyrke för många. För många vuxna är det fullständigt obegripligt vad man egentligen gör. Men i grunden handlar det om att man är en slags ambassdör, en ”påverkare”, som engagerat driver vissa frågor. Opinionsbildare, förebilder och olika inflytelserika personer har det alltid funnits. Det nya är att fler genom sin kompetens om hur man kommunicerar på nätet kan bli en välbekant profil inom ett väldigt nischat område. Skillnaden mot förr ligger också i att man inte behöver vara en etablerad kändis inom musik, film eller media för att bli en influencer. Att lyckas engagera sin målgrupp med ett attraktivt innehåll är viktigare än själva kändisskapet som start.

Kritiken mot influencerbegreppet handlar om att det upplevs som något otroligt ytligt och råkommersialiserat. Man ser ofta ner på den här typen av nya mediepersonligheter och det ses ofta som ett tidens tecken på extrem ytlighet och en tillfällig fluga. Vad tror du?

Vad gör en influencer?

Arenan för en influencer är förstås nätet  – man bloggar, vloggar eller har ett stort antal följare på valfri plattform i spännvidden från Musically till Instagram och allt däremellan. En influencer får ett såpass stort genomslag så att man påverkar andra. Man har ett stort förtroende hos sin målgrupp som engageras, motiveras och inspireras av personen de valt att följa och influencer månar väldigt om relationen till sina följare eller fans. En influencer är som en ambassadörer för de frågor som de bryr sig extra mycket om. De kan vara profiler inom olika områden såsom hälsa och livsstil, företagande, mode, politik, gaming eller musik. Viktigast är att det är äkta, genuint och inte gjort för att man sålt sig som reklampelare. Man vill bygga relation med sina följare och har det som huvudfokus. Man är djupt medveten om att det är den relationen som betyder allt. Man får inga samarbetspartners om man inte har engagerade följare.

Foto: Shutterstock

Är man framgångsrik kan man tjäna pengar på att företag vill samarbeta genom att annonsera på olika sätt så att man syns i flödet. För ett företag är en influencers ett nytt slags annonsformat som man marknadsför sig igenom. En influencer blir reklampelare för de företag hen väljer att samarbeta med och det ses ofta som en väldigt effektiv reklamkanal med stor räckvidd som når direkt fram till sina följare. Ju fler följare en influencer har desto mer kostar det för företag att annonsera. Det kan jämföras med att det kostar mer att annonsera i tidningar med många läsare.

De kunskaper som behövs för att bli en influencer är förmågan att engagera och att man kan kommunikation och behärskar det nya medielandskapet. Grundkunskaper är att kunna uttrycka sig i text och bild, redigera bilder i bildbehandlingsprogram och behärska olika sociala medier, inte bara som konsument utan även som producent och publicist. Man behöver vara en god kommunikatör och tycka att det är kul att ständigt dela med sig av delar av sitt liv.

Det finns numer olika nätverk för influencers, lite som en agentur för fotomodeller eller konstnärer. Några exempel är Beatly, Influact, United influencers of Sweden och Influencers of Sweden. De sistnämnda har en podd ”We are Influencers” där man samtalar med olika influencers och ger även mycket kunskap och råd för dig som funderar på liknande yrkesbana.

Några exempel på influencers

När vi rest runt landet och frågat elever om influencers de följer så nämns ofta Bianca Ingrosso, Pewdipie och Therese Lindgren.  Alla tre är starkt profilerade inom olika ämnesområden. Med så många följare blir de stora förebilder och när t.ex. Bianca Ingrosso tar upp ätstörningar i sin podd behöver hon aktivt fundera över hur hon ska behandla ett så känsligt ämne.

Andra exempel på välkända influencers är alltifrån Zara Larsson, Charlie Eriksson, Linnea Claesson, Ida Östensson ,Yoga Girl till Missibell. Listan skulle kunna göras hur lång som helst och beror på vem man själv är och vad man är intresserad av. Det finns självfallet influencers inom alla möjliga olika intresseområden.

En av Sveriges absolut mest framgångsrika influencers är entreprenören Isabella Löwengrip. Det mesta av hennes liv har kunnat följas i sociala medier på olika sätt och hon är ett verkligt kommunikationsproffs som månar om att bygga relationer med sin publik. Hon har gjort en otrolig resa som alla intresserade kunnat följa från första början med bloggen Blondinbella. Idag driver hon minst fyra framgångsrika bolag som tillsammans omsätter cirka 100 miljoner. Nyligen utsågs hon av Veckans Affärer  till Sveriges mäktigaste affärskvinna.

Hur lätt är det att tjäna mycket pengar?

Självklart är det inte så lätt som det verkar. Isabella Löwengrip är ett tydligt exempel på ett otroligt målinriktad och envist arbete under många år. Det är få av alla youtubers och andra influencers som slår igenom och tjänar så stora pengar som hon lyckats göra. Det är verkligen ett hårt jobb innan man slår igenom såpass att man kan leva på sina inkomster.

Smygreklam eller egna tankar?

Vad som är gränsen mellan ett renodlat reklaminslag eller bara tankar om något man gillar kan vara svårt för den som följer en influencer att se. Det är reklam om det har ett rent kommersiellt syfte och den som lagt upp det får betalt av ett företag. Det ska därför tydligt framgå att det är reklam. Det ska stå REKLAM eller ANNONS först i till exempel en Instagram-uppdatering. I de tre första meningarna ska det stå att det är reklam om det är ett samarbete med ett företag som betalar influencern för att skriva, posta eller vlogga om t.ex. någon produkt.

Foto: Shutterstock

Riktlinjer för hur det ska se ut har tagits fram av Konsumentverket (KO), Sveriges annonsörer, TU Medier, Sveriges Tidskrifter.

Det är ett ansvar man har gentemot sina läsare och följare att man är tydlig med att det är reklam och vem som ligger bakom reklamen. Har man många unga följare måste man vara särskilt försiktig. Det är strikt förbjudet att uppmana barn att köpa något.

Ytterst handlar det här om ett fortsatt förtroende hos sina följare, det är inte bara för att följa lagen utan av respekt gentemot sina följare som bör få veta vem som egentligen ligger bakom det inlägg men gör för en produkt eller tjänst.

Övning 1 – Otillåten marknadsföring – bloggare fälls i domstol

Nyligen fälldes influencern och bloggaren Kissie för brott mot marknadsföringslagen. Domen gällde ett instagraminlägg och ett blogginlägg där hon inte varit tydligt med att det var en annons. Här ger vi förslag på en övning som knyter an till den unika domen som visar att detta är ett område som i takt med att influencer blivit ett yrke också hårdbevakas så att man följer gällande lagstiftning om reklammärkning.

Börja med att se Konsumentverkets video om marknadsföring i sociala medier.

Läs sedan litteraturen till övningen och låt eleverna ta reda på svaren till följande frågor och sedan studera de influencers man själv följer.

Hur hade Kissie märkt de anmälda inläggen?

Vad säger domen om hur hon borde ha märkt inlägget?

Hur ska man märka inlägg?

Kika nu i ditt flöde och välj en influencer du följer, hur tydlig är hen med sina reklamsamarbeten och hur märker hen inläggen?

Hur upplever du reklaminläggen – som relevanta eller känns influencern köpt? Har du själv köpt något som en influencer tipsat om?

Övning 2 – vilka följer jag och har de påverkat mig?

Låt eleverna berätta om vilka influencers eller profiler de följer och varför.

Vad gillar de allra mest med den personen, hur tror de att den personen har tid med alla sina uppdateringar, vilka företag gör de reklam för och hur tydligt är det? Vill de själva vara profiler på det här sättet?

Att diskutera: Hur är det för en influencer som berättar allt om sig i sin vardag. Låt eleverna lyssna på Alice & Biancas podd, Har du sagt A får du säga B, avsnitt nummer 49 när Bianca Ingrosso resonerar om sin sociala fobi och trötthet på att umgås med människor. Hur tror de att det skulle vara att möta människor som vet allt om dom dig – dvs det du valt att berätta om i dina kanaler -men du vet inget om den du möter. Kan det påverka på något sätt i relationen till andra människor?

 Övning 3 – influencers och politik under valet 2018

Under valet 2018 var influencers det nya svarta för politiker. Alla ville vara med i olika profilers kanaler. Diskutera med eleverna om de följde någons valbevakning och hur de ser på de intervjuerna? Några exempel på influencers som bevakade valet var Framgångspodden, Margaux Dietz med Partitempen och Matgeek.

Leta rätt på några av deras inslag med politiker och diskutera dem. Fick eleverna med sig något nytt och tycker de att de här intervjuerna skiljer sig från andra intervjuer?

Hur gjorde ni?

Vi vill gärna veta om det här materialet var till nytta och inspirerade för er att kunna arbeta med medie- och informationskunnighet. Vilka övningar och lästips hade ni nytta av? Var det något som var extra intressant att arbeta med för just er klass?

Dela också gärna med er av tips om hur ni brukar examinera och undervisa i detta ämne. Allt från lektionsupplägg, prov och lästips så kan vi bygga ut de här sidorna med många aktuella exempel på hur skolor arbetar med MIK-frågor. Maila Brit Stakston, [email protected]