Myten om Blue Birds förlisning

Av | 25 december 2018

För 146 år sedan, julafton 1872 förliste briggen Blue Bird utanför Smögen. Med nedisad rigg, dömd att bli vrak, krossades fartyget mot den rödfärgade bohuslänska graniten. En tragedi som genom Evert Taubes ballad sitter djupt i många av oss. Men är historien sann?

  • Artikeln fortsätter på Facebook
  • Blankspots journalistik görs tillsammans med dig. Om du vill bidra med din kunskap och dina idéer, gå med i Facebookgruppen som finns för reportageserien och följ arbetet bakom kulisserna.
  • Till gruppen om Sverige

”Det var Blue Bird av Hull, det var Blue Bird, en brigg som med sviktade stumpar stod på
över Soten i snöstorm med nedisad rigg, själva julafton sjuttiotvå.”

Surra svensken till rors han kan dreja en spak ropade skepparn: alright bojs lös av!
Och Karls Stranne från Smögen blev surrad till rors Och Blue Bird som var dömt att bli vrak…”

– Det är en så grym historia! När jag var liten började jag alltid gråta av den. Karl Stranne var så modig och så glömde de kvar honom. Och så är den ju baserad på en sann historia, säger vissångaren Sofia Karlsson som gett ut en skiva där balladen finns med.

Men är historien sann?

Förliste verkligen briggen Blue Bird?

På Riksarkivet i Stockholm kan man ur underjorden beställa fram Generaltullstyrelsens arkiv. Det var den myndighet till vilken bland annat tullkammaren i Lysekil varje år rapporterade. Mappen från 1872 är till bredden fylld av förlisningar, drunknande sjöman och förlorad last. Novemberstormarna 1872 krävde många offer: norska skeppet Nordkap, norska skeppet Edmund, och skeppet David med last av petroleum och bräder som alla bärgas eller blir vrak.

Men ingen Blue Bird.
Och på julafton har inga skepp förlist.

Har den svenska ämbetsmannakåren slarvat och missat Blue Birds förlisning?

För det var väl storm?

– Julen 1872 var ganska mild, vid den här tiden gjorde man meteorologiska mätningar just vid Hållö fyr och den 24 december var det lugna och milda sydvästvin- dar och ett par plusgrader i luften. Så någon storm var det ju definitivt inte fråga om, säger Sverker Hellström meteorolog på SMHI i Norrköping.

Men kan inte riggen ha varit nedisad även om det inte blåste stormvindar?

– Nej, vindriktningen var fel för det, med en måttlig sydvästlig på västkusten är det ingen risk för nedisning. För nedisning krävs det att det blåser kallt från land och man hade då behövt en ostlig eller nordostlig vind.

Är det ett spökskepp vi letar efter?

Uppdiktat av Taube; förevigad i en version av Thåström.

Har Briggen Blue Bird seglat utanför västkusten?

Datumet är kanske inte det viktiga i sammanhanget. Blue Bird måste ha förlist en annan dag.

Vi letar vidare.

Året innan 1871 har det stormnatten till den 26 augusti skett fem förlisningar: holländska skeppet Jante, Hilma, den svenska briggen Apollo och så plötsligt, med knirrande taljor och fladdrande segelduk, dyker namnet briggen Blue Bird upp i Generaltullstyrelsens arkiv – på resa från Riga till Boston: ”Bärgad utanför Tryggö?”

Bärgad?

Men de nedisade seglen, tragedin, stormen, hållefyrsblänket, den fastsurrade Karl Stranne?
Inget av detta står att läsa om i Generaltullstyrelsens arkiv.

Det knyter sig i magen.
Varför kan inte båten sjunka till botten? Har jag nynnat ett decennium på en lögn?

Läser vidare: ”Bärgad och efter reparation fortsatte resan med hampa mot Boston.”
Fortsatte sin färd? Vad är detta? När chocken har släppt finns det ett halmstrå kvar att gripa efter: Karl Stranne. Svensken som står surrad vid rodret och möter hjältedöden för att rädda sina kamrater.

Han var väl verklig i alla fall?

”Och kaptenen steg upp. Han var blek, han var tärd, stormen tjöt, knappt man hörde hans ord.
När han sade med skälvande röst till sin värd:
– Karl blev surrad och glömdes ombord!”

I kyrkoböckerna från år 1872 finns lyckligtvis en Karl Stranne i Smögen.

136 år senare ger en sökning på Stranne på hitta.se resultat: Familjen Stranne bor fortfarande vid havet. Familjen har varit sjömän, lotsar och fiskare på Smögen sen 1700-talet så det är många som har drunknat, säger släktingarna.

– Men inte Karl.

Inte Karl?
– Karl Stranne fanns, men han var krympling med klumpfot och hade aldrig varit till sjöss. Verkligheten är bättre än visan, men nu kanske du blev besviken?

Men varför låter Evert Taube då Karl Stranne stå surrad till rors i balladen?

Bertil Abrahamsson är en av författarna till boken Sotenäs – Skeppsbrottets kust.

Han har kanske svaret?

– Bara några timmar efter att Blue Bird räddades 1871 hamnade det engelska skeppet Nymph i sjönöd. Kaptenen på skeppet Nymph hade spolats överbord en dag tidigare och besättningen visste inte vad de skulle göra. De släppte ner två ankare men de trasslade in sig i varandra. Då surrade de en man vid rodret för att stå kvar om det kom en stormvåg akterifrån, berättar Bertil Abrahamsson.

Skeppet var på väg in rakt in i granitklippan när några pojkar från Smögen gick ut och lyckades rädda besättningen.
– De var så chockade dessa engelsmän. De visste inte hur många de var eller någonting. Men när de hade blivit i landsatta sa en av dem ”Var är yngsta pojken?” och herregud, honom som de surrade hade de glömt ombord, berättar Bertil Abrahamsson.

Men när den 19-årige engelsmannen som stod surrad till rors såg vartåt det barkade skar han sig loss och klättrade upp i förmasten. När skeppet gick in i berget slungades han enligt berättelsen upp i en vattenfylld klippskreva – vilket blev hans räddning.

Våt men levande tog han sig upp. Klyftan kallas ännu idag för Engelsmanklyftan och ligger på Sandö vid Smögen.

Att segla eller ligga bi för sviktade stumpar var en överlevnadstaktik då fartyget i stormförhållanden inte längre kunde manövreras. Evert Taube, som var en kunnig sjöman, skrev sviktade stumpar i texten, som innebär stormsegel för biliggning, men någon hjälpsam redaktör ”rättade” till sviktande stumpar i tron att det var ett språkligt slarvfel av Taube. Denna missuppfattning har sedan hängt med i de flesta sångböcker.

Undermärsseglen på ett fullriggat fartyg, alltså de näst nedersta seglen på varje mast, benämndes ”stumpar”. De fungerade som stormsegel när alla andra segel var nertagna. I riktigt besvärliga förhållanden, kunde stumparna sviktas, vilket innebar att man surrade upp ena halvan av seglet så att bara en liten trekant blev kvar.

”Det var Stranne den äldre, en viking, en örn, som på julafton sjuttiotvå
tog sitt renade brännvin ur vinskåpets hörn till att bjuda de skeppsbrutna på.

– Hur var namnet på skutan, han sporde och slog nio supar i spetsiga glas.
– Briggen ”Blue Bird”!

Det tionde glaset han tog och han slog det mot golvet i kras!

– Sa ni ”Blue Bird”, kapten, – briggen ”Blue Bird” av Hull? Gud i himlen! var är då min son?
Var är pojken, kapten? För vår frälsares skull!

Det blev dödstyst bland männen i vrån.”

Men om Karl Stranne överlevde varifrån kommer då smärtan som Karl Strannes far upplever i balladen? När bokhandlare Gösta Hansson på Smögen läste igenom en förteckning över avlidna i Kungshamns pastorat 1785–1930 insåg han varifrån den kom. Han tar fram den gamla boken och pekar.

– 1906, Fredrik Gerard Taube. Drunknad.

Fredrik Taube var Everts fyra år äldre bror. I december 1906 fiskade han med långrev utanför Smögen. Han gick in till Hållö fyr för att hälsa på sin morbror som var fyrmästare. Men när det började blåsa upp gick Fredrik ut igen för att hämta in långreven. Morbrodern följde oroligt det hela genom sin kikare. Men tappade för ett ögonblick blicken från Fredriks krängande båt då ett annat skepp seglade förbi.

När han vred tillbaka kikaren syntes den inte mer.

Fredrik gick till botten.

– Då var Evert Taube 16 år. Jag menar att den här dramatiken fanns i bakgrunden när han skrev balladen om briggen Blue Bird, säger Gösta Hansson.

”En dikt ska vara sannolik, men riktigt sann vill den liksom inte riktigt själv gå med på att vara, ” lär Evert Taube själv ha sagt.

Sångerskan Sofia Karlsson blir bara lättad över att ingen gick till botten fastsurrad vid rodret.

– Å, det gläder mig verkligen!

Att balladen inte är sann spelar inte så stor roll, tycker hon.

– Lyrik är ju att förhöja verkligheten. Starka livsöden och känslor kommer människor alltid att vara intresserade av. Briggen kommer att fortsätta segla länge.

 * Texten har tidigare publicerats i Bohuslänningen 2006. Intervjuerna med Sofia Karlsson och Gösta Hansson gjordes av Anna Froster. Vill du läsa mer: Martin Harnevie har gjort ytterligare efterforskningar i frågan: Nya rön om ”Nymph”.

Av | 25 december 2018

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Mer från Blankspot

Allt om Sverige

Ann Linde blir ny utrikesminister

Enligt vad som beskrivs som "säkra källor" till SVT Nyheter blir nuvarande handelsministern Ann Linde (S) Sveriges nästa utrikesminister när Margot Wallström avgår.

Samiska kvarlevor ska åter begravas

Den 9 augusti 2019 sker den hittills största repatrieringen av samiska kvarlevor i Sverige. Kvarlevorna av 25 individer ska återbördas till sin ursprungliga viloplats på Gammplatsen i Lycksele, där de grävdes upp så sent som på 50-talet.

Myten om Blue Birds förlisning

För 146 år sedan, julafton 1872 förliste briggen Blue Bird utanför Smögen. Med nedisad rigg, dömd att bli vrak, krossades fartyget mot den rödfärgade bohuslänska graniten. En tragedi som genom Evert Taubes ballad sitter djupt i många av oss. Men är historien sann?

Presspodden #12 – Förövarnas berättelser

I avsnitt tolv gästas Presspodden av Ida Östensson, opinionsbildare, föreläsare och grundare av Fatta-rörelsen samt stiftelsen Make Equal.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.