Om Blankspot

Blankspot är en oberoende medborgarfinansierad reportagesajt. Vi vill belysa vita fläckar i Sverige och världen.

Oberoende journalistik kostar, bli en Blankspottare och stötta stötta oss.

Bakgrund

2015 genomförde Blankspot en uppmärksammad crowdfundingkampanj. Drömmen om en reportagesajt realiserades på fem veckor och vi bevisade dessutom att det finns en betalningsvilja för kvalitetsjournalistik i en tid då branschen tappat tron på sig själv. Vi arbetar medskapande med våra läsare och kallar vår metod för deltagande journalistik. Det är läsarna som bäst kan försvara oberoende kvalitetsjournalistik i tider då media ifrågasätts.

Blankspot har uppmärksammats genom att bland annat blivit nominerade till Stora Journalistpriset i kategorin Årets förnyare, Sveriges Radios journalistikpris Medieormen samt vunnit Stora Publishingpriset 2016. När Sveriges bästa sajter koras av IDG i Topp 100-listan har Blankspot varit med bland topp 5 i kategorin tidskrifter under tre år. 2018 vann vi till slut kategorin med motiveringen:

”I en tid av misstro mot traditionella medier och falska nyheter arbetar Blank Spot Project målmedvetet med att bygga relationer med läsarna i slutna Facebookgrupper. De arbetar också på ett naturligt sätt med multimedia i form av text, bilder, ljud, video, interaktivt material för att berätta en historia.

Blank Spot Project har sitt ursprung i viljan att rapportera från delar av världen som sällan sätts under ett journalistiskt sökarljus. Den ambitionen har även flyttats till Sverige i reportagesatsningen Verkliga Sverige där Selma Lagerlöfs Nils Holgersson underbara resa får utgöra ramen när historier som normalt aldrig lämnar lokalsamhället ska berättas.

Blank Spot Project är duktiga på att hitta nya sätt att finansiera journalistik och att bygga relationer med läsare. I projektet “Världen och journalistiken in i skolan” får skolelever följa med chefredaktören Martin Schibbye ut i världen via slutna Facebookgrupper för att bättre förstå hur reportage blir till och på så sätt lära sig att bli mediekritiska.

Under året har Blank Spot Project dessutom finslipat formen för att bättre kunna berätta historier.

Blank Spot Project visar en väg framåt i fråga om att bygga starkare relationer med läsarna. Ambitionen att med relativt små medel berätta stora berättelser i alla typer av format är befriande och deras sätt att samarbeta med organisationer och skolor visar på nya sätt att finansiera kvalificerad journalistik. Blank Spot Project är en inspirationskälla för alla som sysslar med journalistik.”

Idag drivs verksamheten av Martin Schibbye och Brit Stakston tillsammans med  155 B-aktiedelägare efter en equitycrowdfundingrunda som resulterade i nytt kapital och unik kompetens in i bolaget 2016.

Riktlinjer för Blankspots arbete