Öppet brev till Etiopiens Abiy Ahmed

Av | 29 maj 2019

Författaren och grundaren av PEN Etiopien Solomon Hailemariam tvingades 2015 lämna hemlandet Etiopien efter upprepade attacker mot honom och organisationen. I dag lever han i exil i Kanada och är ordförande för PEN Etiopien. I ett öppet brev till premiärministern Abiy Ahmed riktar han sina förhoppningar kring utvecklingen av press- och yttrandefriheten i landet och påminner om utmaningarna som följer de närmaste åren.

• Artikeln fortsätter på Facebook
  • Blankspots journalistik görs tillsammans med dig. Om du vill bidra med din kunskap och dina idéer, gå med i Facebookgruppen som finns för reportageserien och följ arbetet bakom kulisserna.
  • Till gruppen om Etiopien

Öppet brev till Federala förbundsrepubliken Etiopiens premiärminister, Dr. Abiy Ahmed

Käre Dr. Abiy,

Jag skriver detta öppna brev eftersom jag är bekymrad över vårt lands öde. Jag skriver detta öppna brev eftersom det är min plikt och mitt ansvar som medborgare att skriva vad jag anser är rätt och riktigt angående vårt lands framtid. Jag skriver detta öppna brev eftersom jag har valt att delta snarare än att stå bredvid och sprida skvaller.

Till att börja med skulle jag vilja gratulera Er om och om igen för de undantagslösa framgångarna i alla Era strävanden, först och främst för frisläppandet av tusentals politiska fångar och journalister, för att Ni har lagt ner de åtal som väckts mot utlandsbaserade informationskanaler samt för att Ni hävt blockaden mot 264 webbsidor, varav vissa hävdats vara knutna till terrorism. Ni låter fria medier blomstra i Etiopien, vilket vittnar om både förtroende och långsiktighet. Omvärlden imponeras av oss, fullt medvetna om vilka uppoffringar som ligger bakom de framgångar ni och ert team har åstadkommit.

Etiopien rankades som 150:e av 180 nationer i Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex 2018. Tack vare Ert direkta ingripande har Etiopien ryckt upp till 110:e plats 2019! Dessutom sitter för första gången på många år inga journalister fängslade i Etiopien. Det rör sig om ett tydligt paradigmskifte för regeringen. Vi är alla stolta över vad Ni har åstadkommit och kan för första gången på decennier känna optimism vad gäller vårt lands framtid.

Att det är ett våghalsigt företag att styra ett land med en så stor outbildad och missgynnad befolkning säger sig självt. Men Er enastående vidsynthet och positiva energi genererar nytt hopp om tillvaron för alla i vårt land.

En av Etiopiens stora utmaningar som vi nu kan se vad gäller yttrandefriheten är uppluckrandet av gränserna mellan aktivism och journalistik. Olika medieföretags ägare och journalister är aktivt involverade i politik och i social mobilisering.

Som professionell medieexpert kan jag inte finna att den här utvecklingen har stöd av någon som helst teori eller praktik. Journalistikens uppdrag är klart och entydigt; att informera, bilda och underhålla läsarna utan biavsikter, opartiskt och på ett balanserat, självständigt sätt. Medieföretagen förväntas förse sina läsare med all nödvändig information för att de ska kunna fatta beslut kring sina liv, sina intressen, sitt land och sin regering. Journalister som dikterar beslut och mobiliserar läsargrupper är i mina ögon inte längre journalister.

Tack vare Er och Ert team kan vem som helst i Etiopien i dag organisera ett politiskt parti eller föra personvalskampanjer utan fruktan för trakasserier. I stället för att sitta på två stolar är det därför bättre att lämna journalistbanan och bli politiker om det är det man önskar. Detta gäller inte minst i ett land som Etiopien där massmedias fixstjärnor påverkar en naiv och vilsen publik i en aldrig tidigare skådad omfattning. Skillnaderna mellan journalistik och aktivism måste definieras och stipuleras klart och tydligt. Den yttrandefrihet som tusentals unga invånare i vårt land betalat för med svett och blod, får inte fläckas ner av en handfull mäktiga individer som genom att blanda journalistik med aktivism håller sig med en dubbel agenda.

Käre Dr Abiy, det åligger Er regering att säkerställa att inte aktivism och journalistik börjar dagtinga med demokratin och förpassa landet tillbaka till kaos. Jag uppmanar Er regering att ta fram en ny lag som snabbt begränsar hopblandningen av politisk aktivism (att mobilisera publiken) med journalistik och som på längre sikt introducerar ett kompetenshöjande program för hantering av media och information.

Jag tackar Er,
Solomon Hailemariam,
Ordförande för etiopiska PEN

**

Texten av Solomon Hailemariam publicerades den 3 maj 2019 på Svenska PEN:s Dissidentbloggenoch översattes från engelska av Jan Henrik Swahn.  Texteningår i senaste numret som samlar texter av journalister som suttit fängslade i Etiopien och som togs fram i samarbete mellan Blankspot och Dissidentbloggen. Se seminariet om numret här:

Av | 29 maj 2019

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Mer från Blankspot

Allt om Etiopien

UNESCO:s fredspris till Etiopiens Abiy Ahmed

Etiopiens premiärminister Abiy Ahmed kommer att tilldelas UNESCO:s Félix Houphouët-Boigny pris. Priset delas ut i Paris varje år till en person eller organisation som främjat freden.

Var det verkligen en statskupp i Etiopien?

Våldsamheter bröt under helgen ut i Etiopien i samband med vad som beskrivs som ett kuppförsök i Amhara-regionen. Samtidigt sköts Etiopiens arméchef Seare Mekonnen till döds av sin egen livvakt i landets huvudstad Addis Abeba. I denna FAQ försöker vi reda ut vad som händer.

Öppet brev till Etiopiens Abiy Ahmed

Strömavbrott – ett växande problem i Etiopien

För en vecka sedan införde den etiopiska regeringen elransonering på nationell nivå på grund av vattenbristen i Gibe III, ett av landets stora vattenkraftverk. Det rapporterar den lokala journalisten Hiwot Abebe från Etiopien.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.