Detta är inte en betalvägg

Vi tycker att journalistik ska vara fri att läsa och dela. Och vi tror att du vill betala för det du gillar. Mer pengar betyder mer journalistik!

Så stöd oss gärna genom att Swisha valfritt belopp till 123 554 35 41 eller genom att beställa en prenumeration.

Jag förstår!

Öva källkritik med Martin Schibbye i fält under ett reportage

Av | 13 mars 2017

Letar du efter nya sätt att undervisa i källkritik? Vi har platser kvar i projektet ”Världen och journalistiken in i skolan”. Låt eleverna följa med journalisten Martin Schibbye ut i fält under ett reportage och på så sätt lära sig att bli mediekritiska och förstå hur journalistik görs.

Idag vill även Blankspot uppmärksamma källkritikens dag arrangerad av Metros Viralgranskaren och IIS. Det är glädjande med en dag som lägger extra fokus på en av vår samtids viktigaste frågor. Förmågan att ha en kritisk blick på det man möter på nätet blir allt mer angeläget. Digital källkritik är något alla måste lära sig mer om. Lyssna gärna på sändningen från Kulturhuset idag, du hittar den här.

Oförmågan till att vara källkritisk är ytterst en fara för demokratin. Det finns starka antidemokratiska krafter som lärt sig att bemästra digital opinionsbildning och propaganda. Andra tjänar mycket pengar på att man klickar på fejknyheter producerade av trollfabriker. Och det är viktigt att förstå mer av hur algoritmer påverkar det man möter på nätet. Det gäller oavsett om det gäller flödet på Facebook eller de egna googlresultaten vid en sökning.

Hur allt detta fungerar och vilka konsekvenser det får för demokratin behöver inte bara medier, politiker och myndigheter angripa strategiskt. Alla nätanvändare har ett eget ansvar att förstå mer och reflektera över vad man delar och hur man agerar på nätet. För den lärare  som söker stöd och inspiration för att angripa ämnet finns det idag många fantastiska stödresurser.

Idag finns en helt ny medieverklighet och man konsumerar media genom mobilen dygnet runt. De flesta unga rör sig enkelt mellan olika digitala plattformar men hur medvetna är de som mediekonsumenter? Vi hoppas att vårt projekt ska stärka de deltagande eleverna i mediekunnighet. I det tillhörande metodmaterialet ger vi konkreta lektionstips som tar upp  viktiga nyckelfrågor i det nya medielandskapet.

I projektet ”Världen och journalistiken in i klassrummet” följer du och dina elever journalisten Martin Schibbye i fält under en reportageresa någonstans i Afrika. Projektet startar med en föreläsning av Martin Schibbye på er skola. Under reportaget har läraren och klassrummen kontakt med reportageteamet i stängda Facebookgrupper.

Genom att följa en reporter i fält och samtidigt reflektera över medielandskapet i Sverige kommer eleverna att lära sig om hur medier fungerar, hur journalister arbetar och vilken roll journalistik har i en demokrati. I en tid då till och med USA:s president, en av världens mäktigaste ledare, angriper medier är detta en mycket viktig fråga.

Medie- och informationskunnighet (MIK) går att lyfta in i många av skolans alla ämnen och är mer aktuellt än någonsin. Med hjälp av ”Världen och journalistiken in i klassrummet” kan ni arbeta med högaktuella frågor som:

  • källkritik
  • analyser och värdering av (fejk)nyheter
  • näthat
  • filterbubblor och algoritmer
  • journalistiken och dess roll i demokratier

Anmäl er idag:

Anmäl ert intresse för medverkan till [email protected] före den 31 mars 2017.

Några lästips för er som vill lära er mer om källkritik:

De två pristagarna i ”Det gyllene förstoringsglaset” instiftat av Viralgranskaren och IIS:

  • Riktigt sant, Årstaskolans satsning på källkritik som var en av pristagarna idag.
  • Bluffakuten, en sida som ägnar sig åt att upplysa om de falska tävlingssidorna.
Av | 13 mars 2017

Hjälp oss göra mer kvalitetsjournalistik

Vår journalistik är fri att läsa och byggs tillsammans med engagerade läsare. Men det kostar att göra journalistik.

Du kan bidra genom att Swisha valfritt belopp till 123 554 35 41 eller genom att beställa en prenumeration.