Presspodden #9 – Allt för publiken

Av | 13 september 2017

I avsnitt nio gästas Presspodden av Sofia Wadensjö Karén, VD och Chefredaktör för Tidningen Vi och ordförande för Utgivarna.

  • Lyssna på Presspodden #9

Sofia Wadensjö Karén pratar med Brit Stakston och Martin Schibbye, bland annat om hur tidningen Vi vände förlust till vinst och om hur journalistiken påverkas av medier som gör vad som helst för att få uppmärksamhet.

Dessutom tar Folke Lundberg från Pressbyråmuseet oss vidare genom svensk presshistoria med berättelsen om hur Familjerna Bonnier och Hirsch köper Pressbyrån och breddar kioskernas sortiment med bland annat karameller, choklad och tändstickor.

Lyssna direkt eller prenumerera på Presspodden via iTunes. Du hittar alla avsnitt av Presspodden här.

Lästips i avsnittet

Brit tipsar om Total Film
Martin tipsar om Classic Sailor

Av | 13 september 2017

Utan dig – ingen journalistik

Genom att stödja oss ekonomiskt ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli supporter! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Mer från Blankspot

Allt om Medieutveckling

Presspodden #13 – Att vidröra en pangolin

I det trettonde avsnittet av Presspodden pratar Martin Schibbye och Brit Stakston om vad som hänt Blankspot det gångna året, och blickar fram emot nästa.

Brit Stakston om Facebooks förändringar: ”Smartaste de gjort på länge”

Facebook förändras – igen. Sociala medier-jätten vill tillbaka till grundidén med fokus på vänner och familj och färre nyheter i flödet. Men vad innebär det för medier som får mycket av trafiken från Facebook? 

Presspodden #11 – En nazist på biblioteket

I avsnitt elva, som spelats in i Blankspots monter på Bokmässan i Göteborg, gästas Presspodden av Patrik Lundberg, författare och krönikör.

Presspodden #10 – Jesus hade sju bröder

I avsnitt tio, som spelats in i Blankspots monter på Bokmässan i Göteborg, gästas Presspodden av Karin Linder, generalsekreterare för Svensk biblioteksförening.