Stakston: Förbjud politisk annonsering på Facebook Zuckerberg

Av | 18 oktober 2019

Det är dags för Facebook att välja väg menar Brit Stakston. Förbjuda politisk annonsering eller inse att plattformen är ett verktyg för nedmontering av demokratier.

Det är numera bekymrande välkänt att Facebook blivit ett effektivt politiskt påverkansverktyg. Facebook har genom att låta hat och hot mot politiska kandidater, desinformation, falska profiler och rena lögner flöda över plattformen påverkat valresultat över hela världen. Detta har skett i såväl Kenya, Indien som USA. Land efter land, val efter val.

Det har funnits en stor naivitet hos media och politiker i etablerade demokratier i relation till det nya medielandskapet och informationsdelning online. Denna naivitet finns än idag hos Zuckerberg som inte verkar vilja förstå omfattningen av hur den egna plattformen kan missbrukas.

Facebook har stegvis försökt förbättra de avslöjade svagheterna och medvetna missbruken. Löften om ökad säkerhet runt användares integritet, bättre rutiner för att snabbt stoppa fejkkonton, hantera näthat, fler moderator, externa faktagranskare, transparens i vem som annonserar och nya regler för vilka som kan auktoriseras för politiska annonser.

Nu har frågan om Facebooks roll för valpåverkan blivit högaktuell igen. Man har nyligen justerat tillräckligt mycket i annonspolicyn så politisk annonsering går under radarn för faktakoll. Argumenten för beslutet handlar i första ledet om att valkampanjande just bygger på olika tolkningar och visioner av hur verkligheten kan komma att se ut. Beslutet om att tillåta annonsering utan faktakoll i valkampanjande görs med hänvisningar till att man inte vill påverka val och censurera eller styra debatten. Och studsar det förstås mot en amerikansk kontext av yttrandefrihet.

Men konsekvensen blir att man återigen öppnar för att fullständigt låta desinformation och lögner spridas. Det kommer att påverka såväl det dagsaktuella allmänna politiska läget och det stundande valet i till exempel USA.

Donald Trump tog tillfället i akt och beställde en påkostad lögnkampanj mot Joe Biden om hans förehavanden i Ukraina. Den demokratiska presidentkandidaten Elizabeth Warren i sin tur utmanade Facebook genom att medvetet producera fejkannonser för att göra en tydlig poäng av hur enkelt det är att få igenom politisk annonsering med totala lögner.

Till detta ger den genomgång som Buzzfeed nyligen publicerade av politiska annonser som refuserats en inblick i en galen vardag hos Facebook. Det är annonser som avslagits på grund av svordomar eller sådant som omröstningar som inte är klickbara. Det som detta och den nya möjligheten med rena lögner under valkampanjande visar är att Facebook inte klarar av att hantera det destruktiva användandet av plattformen. Kreativiteten hos de som hungrar efter makt är helt enkelt för stor. Spelet har blivit för högt och framgångsrikt i dagens medielandskap.

Det är dags att lägga ner Zuckerbergs dröm om en fredlig plattform för yttrandefrihet och människors förening. Det är en arena som fullständigt hackats av allehanda destruktiva politiska krafter som med manipulation medvetet eroderar demokratiska processer och drar isär samhällen.

2017 skrev Zuckerberg i sitt manifest att Facebook ska bidra till att stödja institutioner, skapa trygga communities, säkerställa att samhällen är valinformerade, öka valdeltagandet och bygga inkluderande communities.

Det är i ljuset av den visionen obegripligt att Facebook inte valt att förbjuda all politisk annonsering. Svårare än så behöver det inte vara om man vill agera för att förändra de akuta problemen.

Det går inte att förstå det här beslutet på något annat sätt än ur ett strikt ekonomiskt perspektiv som ska ge aktieägarna utdelning.

Eller så är alternativet att Zuckerberg är fast i en historielös naiv tech-utopisk bild av mänsklighetens goda egenskaper. Alla användare av Facebook är inte längre oskyldiga privatpersoner som utövar sin yttrandefrihet på ett unikt sätt. Det är inte människor Facebook ger en röst till i första hand längre – det har snarare transformerat sig till ett högpotent utrotningsmedel av yttrandefrihet. Facebook används som ett verktyg som raserar de liberala demokratier som växte fram efter andra världskriget och hämmar samtidigt demokratiutvecklingen i andra regioner i världen. Det är det som behöver hanteras nu.

Det vore välbehövligt för Zuckerberg att återvända till manifestet från 2017 och svara på sin egen inledande frågan:

”Today I want to focus on the most important question of all: are we building the world we all want? ”

Om den senaste utvecklingen på Facebook är Zuckerbergs svar på den frågan så är det dags att lämna Facebook.

Av | 18 oktober 2019

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Stakston: Om konsten att köpa ett valresultat

Istället för att lämna EU nu i veckan går Storbritannien till nyval den 12 december. Cirkusen runt Brexit är ett färskt exempel att bära i minne vad gäller konsekvensen av politisk annonsering i sociala medier.

Stakston: Facebooks valuta klarar inte företagets förtroendekris

Den senaste månaden har flera nyckelaktörer hoppat av Facebooks hajpade valutaprojektet Libra. Zuckerberg har grillats av den amerikanska kongressen och det ser ut som om Facebooks förtroendekris kommer att påverka Libras utveckling.

Stakston: Förbjud politisk annonsering på Facebook Zuckerberg

Det är dags för Facebook att välja väg menar Brit Stakston. Förbjuda politisk annonsering eller inse att plattformen är ett verktyg för nedmontering av demokratier.

Oro för övervakning– ändå köper vi allt fler uppkopplade prylar

Nu är den här. Brit Stakston har läst årets rapport om "Svenskarna och internet" och ser en ökad rädsla för övervakning.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.