Stakston: Det är allas ansvar att ta avstånd från våld

Av | 4 juni 2020

Protesterna i USA har gjort att Facebook och Twitter inte längre kan ducka undan från sin makt och sitt ansvar över det offentliga samtalet.

Debatten om hur sociala mediejättarna förhåller sig till Donald Trumps närvaro i sociala medier har ytterligare aktualiserats i veckan.

Under de tre första kritiska dagarna av de allt mer eskalerande demonstrationerna mot det brutala polisövervåldet mot George Floyd valde Donald Trump att varken möta media eller de amerikanska medborgarna.

Allt som hördes från landets president var de inlägg han gjorde i sociala medier och de retweets han valde att göra. Eftersom han inte valde att adressera det som skedde överanalyserades de istället och återgavs i de flesta medier.

Twitter valde, som Blankspot tidigare rapporterat om, att gömma den tweet Trump skrev med hänvisning till deras regler om förhärligande av våld. Den som löd ”om plundringarna börjar kommer militären att skjuta” vilket är ett känt citat från en vit polischef under medborgarrättsrörelsen. Tweeten togs inte bort men när den döljs kan den bara läsas om man läser inlägget.

Detta blev på kort tid exempel på tweets som faktagranskas av Twitter. Vilket de inte tidigare gjort trots många regelbrott från Donald Trumps sida genom åren.

Facebook har gjort det tydligt att de inte kommer faktagranska men till slut tvingades även Zuckerberg ut på banan. Han publicerade en lång genomgång av sina publicistiska avvägningar. Det är en intressant läsning och definitivt ett exempel på att Facebook dagligen gör publicistiska urval. Denna gång manuellt, till slut av Zuckerberg själv, men vanligtvis görs de av algoritmer.

Och här finns nu en intressant efterföljande debatt om yttrandefrihet.

I P1 morgon, Sveriges Radio debatterade jag och journalisten Nils Funcke frågan. Hans hållning är att dessa plattformar är att jämställa med Posten och har till uppgift att distribuera innehåll. Att de raderar innehåll vore jämförbart med om Posten skulle sortera post och bestämma vilka tidskrifter som skulle få sändas per post eller inte.

Jag tror det är oerhört angeläget att utgå från två saker.

För det första: de sociala medieföretagen är inte infrastruktur av det slaget. Det angelägna är att värna om ett fritt internet. Inte uppgradera de här plattformarna till att vara synonyma med internet som är så mycket större än den hörn på internet de här aktörerna finns. De vill gärna, särskilt Facebook, se sig som internet men vi bör se dem för den applikation de är.

De är inte internet och de är inte neutrala distributörer av information.

För det andra har alla sociala mediejättarna från första början arbetet med en raffinerad urvalsprocess. Mer och mer synlig för åren men ännu inte helt transparent. Och även om den delvis är automatiserad så gör det ingen skillnad för att man de facto agerar inom en zon som definitivt är mer publicistens än postens. De förmedlar inte information utan dagligen görs olika urval utifrån de regler och policies som varje plattform satt upp.

De tillhandahåller ytterst en marknadsplats och är privata företag.

Och det är naturligt att de ser över hur dessa regler ska ändras vartefter att tiden går och plattformarna används på sätt som ingen förstod var möjligt när tjänsterna skapades. Det började med en idealiserad bild av teknik som skulle förena och uppdatera människor.

Idag är de också instrument för politisk påverkan och manipulation. I takt med att användare hotas eller förföljs, falsk eller hälsofarlig information sprids och falska gräsrotsrörelser driver frågor och skapar påhittade konflikter har de fått större problem och behövt ändra sina urvalsregler.

Medieplattformar som Facebook och Twitter kan orsaka väldigt mycket lidande utan att bryta mot någon lag.

Om de inte tar ansvar för det som sker på deras plattformar måste lagar ändras och det vore värre.

Yttrandefrihet är ett ansvar. Ditt, mitt och de sociala medieföretagens.

Av | 4 juni 2020

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Stakston: Facebook i en debatt de inte vill ha igen

Facebook fortsätter att pressas allt hårdare för den makt och det ansvar de har över det offentliga samtalet. Den här gången är det annonsörer som bojkottar plattformen.

Stakston: Reflektion ger utrymme för revolution

Den rådande ordningen har skakats om av pandemin. Nu måste vi hantera de orättvisor som inte längre går att blunda för.

Stakston: Det är allas ansvar att ta avstånd från våld

Protesterna i USA har gjort att Facebook och Twitter inte längre kan ducka undan från sin makt och sitt ansvar över det offentliga samtalet.

Bokutdrag: Så bevakar du demonstrationer

Med anledning av våldet mot de journalister som rapporterar från protesterna i USA publicerar vi ett utdrag från säkerhetshandboken "Kom levande hem".

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.