Upplev Blankspots VR-reportage

Av | 24 januari 2017

Blankspot har sedan starten 2015 experimenterat med olika berättarformer. Här skriver Martin Schibbye om lärdomarna från arbetet med VR. 

Från första start har Blankspot letat efter nya sätt att berätta på. Dels för att nå fram till nya målgrupper och dels för att förstärka upplevelsen av reportagen.

Redan när vi planerade ett av de första utlandsjobben, om konfliktmineraler i Burma,  valde vi VR. Vi satte vi ihop ett team bestående av fotografen Martin Edström och reportern Carolina Jemsby för att för att första gången någonsin använda 360-tekniken i ett grävande journalistiskt projekt.

Så här berättade Martin Edström om om satsningen:

– Spelhjärnan triggas igång när man kan gå runt och klicka sig fram – något som de unga har inprogrammerat i ryggraden. Därför blir det så intressant när man tar över detta till journalistiken, sa då Martin Edström om tekniken.

Vi presenterade detta sedan i Almedalen 2015:

Resultatet efter resan till Burma blev reportaget: ”Guld, gruvor och grävskopor” och var då 2015 det första inom sin genre i Sverige.

BlankSpot2-3-1070x713

Under processen lärde vi oss otroligt mycket. De detaljerade 360-bilderna som tog flera hundra gigabyte i utrymme styckades upp och arbetet efter resan var en lång process där teamet adderade texter, ljudspår, berättarröst och miljöljud så att när man på skärmen träffade på specifika personer i 360-reportaget fick man höra dem själva berätta om sina liv.

– Det handlar om att ge tittarna och läsarna en annan upplevelse och större förståelse. Vi pratar ofta om viljan att skapa en känsla av att läsaren vore där. Det är det vi har försökt göra – återskapa lite av den känsla vi själva fick när vi var i Burma sa Carolina Jemsby när hon intervjuades om Blankspots reportage i Medievärlden.

Tekniken Martin Edström använde sig av var Nikon D800 med flera objektiv med fasta brännvidder. På stativet hade han ett Gigapan-huvud och bilderna för 360-reportagen renderades i Lightroom med program från Kolor. Carolina Jemsby som är en erfaren radiojournalist såg till att ljudkvalitén på intervjuerna höll högsta klass.

Med 360-tekniken fick formen en framträdande roll, och reportagets tunga avslöjande om att det användes Volvo lastbilar i en av gruvorna var svårt att hitta i den interaktiva miljön. När samma innehåll togs ut genom en bild, rubrik och text så blev det betydligt mer uppmärksammat. Det fick oss att fundera en del kring vikten av att inte glömma grundfrågan i all journalistik:  vad vill man berätta? Och sedan hur vill man berätta det?

Erfarenheterna visade vikten av att det icke-linjära berättande i 360 måste kompletteras med raka nyheter som i sin tur väcker intresse för att upptäcka mer av reportagets värld.

Det var tydligt att det inte handlade om antingen eller – utan både och. En annan slutsats var att journalistik i vanliga fall handlar om att välja bort, skala av och ta fram kärnan i en berättelse. Med en teknik som möjliggjorde att man kunde ”visa allt” var det lätt att lockas med att göra just det. Reportaget har varit uppskattat men vi tar med oss framöver att läsarna gärna vill ha någon som tydligare visar vad som är viktigt.

När jag under sommaren 2016 efter år av möten äntligen fick ett unikt journalistvisum till Eritrea så ville jag också ta med läsarna, tittarna och lyssnarna till det stängda landet.

Det är ju det riktigt unika att man genom denna teknik verkligen kan ta med människor till platser de aldrig varit på eller tänkt besöka. Tekniken gjorde det möjligt för publiken att bli deltagare och vara med på reportageresan.

Jag tog med mig två stycken Kodak Pixpro 4K kameror på ett stativ och filmade en hel del scener från reportagearbetet.  Vid hemkomst klipptes delar ihop till en 360-film av Patrik Johansson.

Här ser ni det garanterat första 360-reportaget från Eritrea:

I sampublicering med Expressen publicerades det både på Facebook och Youtube och vi valde att låta materialet flyga istället för att bygga en egen VR-spelare. Intressant är också att Expressen i papperet valde att dra på 360-bilderna eftersom det fanns en hög närvaro i dem.

Numera skickar vi alltid med våra Blankspot-team utrustning för att filma i 360 med avsikten att kunna göra fler 360-reportage under 2017. Det är också glädjande att se att Dagens Nyheter nu i år storsatsar på journalistik i VR och återkommande i helsidesannonser uppmanar sina läsare att testa. Vi behöver bli fler journalister som experimenterar med berättandet och lär av varandra.

Tillsammans med två nepalesiska reportrar presenterade Blankspot i april 2017 en 360-film om den misslyckade återuppbyggnaden efter katastrofen.

 

En gemensam lärdom från dessa första VR-reportage har ännu en gång varit insikten om att det inte bara handlar om ny teknik – utan lika mycket om en ny form av berättande.

Den VR journalistik som verkligen berör är den där berättandet satts i centrum, och en av de första internationella satsningarna ”Clouds over Sidra” är också fortfarande stilbildande för genren.

Under året kommer vi att fortsätta experimentera med VR utan att för den skull glömma bort det journalistiska grunduppdraget: att berätta en historia.

Vad tycker ni om våra två första VR-experiment? Hör gärna av er och tipsa också om bra VR-journalistik som ni sett.

Se mer: Chris Milks TED talk om VR-berättande

Av | 24 januari 2017

Utan dig – ingen journalistik

Genom att stödja oss ekonomiskt ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli supporter! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Blankspot i julklapp?

Det lackar mot jul och vad passar väl bättre än att ge bort mer kunskap om världen. En julklapp som räcker hela året!

Hjälp oss att bevaka utvecklingen i Kamerun

Kamerun riskerar att bli nästa konflikthärd i västra Afrika. Detta sedan förtrycket mot landets engelskspråkiga minoritet blir allt hårdare med uppgifter om brutala övergrepp, mord och tortyr. Nu vill vi tillsammans med er bevaka detta. Swisha till 123 554 35 41 eller stöd framtida reportage genom att bli supporter.

Debatt: Vem ska betala för journalistiken?

Nu växer initiativen där publiken är med och betalar för innehållet. Journalister tvingas hitta nya finansieringsmodeller när mediehusen inte längre vill eller kan betala – en kreativ och nödvändig väg att gå – eller ett sätt att köpa innehåll och åsikter för pengar?

Missa inte dialogen på Facebook

Blankspots reportageserier handlar om mer än en enstaka publicering som snabbt kan falla i glömska. Journalistiken är en pågående process och för oss är Facebookgrupperna knutna till varje bevakningsområde oumbärliga för relationen med läsarna.