Brit Stakston om Facebooks förändringar: ”Smartaste de gjort på länge”

Av | 12 januari 2018

Facebook förändras – igen. Sociala medier-jätten vill tillbaka till grundidén med fokus på vänner och familj och färre nyheter i flödet. Men vad innebär det för medier som får mycket av trafiken från Facebook? 

”Facebook byggdes för att föra människor närmare varandra och för att bygga relationer”. Så inleds ett inlägg, där Facebook berättar om den största förändring på flera år. En förändring som Blankspots VD och mediestrategen Brit Stakston välkomnar.

– Kul att Facebook går tillbaka till communityrötterna. Jag ser möjligheter: antingen att det blir bra så som det kan bli när människor umgås i grupp. Eller så blir det en plattform dominerat av de högljudda där allt annat försvinner i flödet. Och då får det väl bli så. För mig kan Facebook i ett sånt perspektiv lika gärna utveckla sig till en plattform användare ser på med större skepsis, fylld av mer tveksamt innehåll. Fyllt av mer galenskap än klokskap.

Men är du inte orolig över det i så fall?
– Nej inte riktigt. Jag har inte förstått denna ivriga vilja från medieaktörer att vilja styra upp och förbättra Facebook, se tex på hur upprörd medieindustrin varit över deras roll i att sprida fejknyheter. Ur demokratiperspektiv oerhört viktigt att diskutera men för  medierna främst en chans att fokusera på kvalitetsjournalistik och komma ihåg värdet av sina egna starka varumärken. Äkta nyhetsinnehåll kan ju också vara engagerande. Det är ju ofta det som diskuteras! Ibland skräms jag över den roll vi själva både som mediebransch och som användare tillskriver Facebook. Som vore det en egen nation. Jag önskar och hoppas på ett mer proaktivt, ansvarsfullt användande och närmande till Facebook. Och tänk att bara 40% av världens invånare ännu har tillgång till nätet. Är Facebook verkligen den stora spelaren i ett framtida scenario där de 60 procent som ännu ej har daglig tillgång får det? Och vill vi ens det?

Hur kommer då våra nyhetsflöden att se ut i vår?

– Enligt Mark Zuckerbergs inlägg mer baserat på vänners inlägg och innehåll som engagerar. Det innebär att innehåll från företag, organisationer och medier kommer syns mindre i flödet. Om det på Facebook blir mer skräp eller mest ”trevligheter” beror ju ytterst på innehållet producerat av oss själva i kombination med algoritmerna. Vi får helt enkelt ta ansvar själva och sluta vara så förbannat förbannade. Låta samtalen vara engagerande online och präglas av ett gemensamt utbyte och inte ett ständigt krig. Vi får aktiva följa och gilla det vi vill se mer av i våra flöden.

Vad tycker du om att Facebook gör det här?

– Symbiosen med traditionella medier var inte framtiden för Facebook ur ett strikt användarperspektiv. Men inte för medierna heller, de har på ett problematiskt sätt sprungit efter och anpassat sig efter Facebook. Jag gillar verkligen att Facebook återgår till sina rötter. Resten är upp till användarna. Det är det smartaste draget på länge.

Vad innebär det för Blankspot?

– Vi har sedan starten jobbat i slutna facebookgrupper för varje reportageserie och använder facebook just för dialog med våra läsare så detta kommer att bli än viktigare för oss. I gruppernaUppdrag:Afghanistan”, ”Uppdrag: Eritrea”, ”Verkliga Sverige” och ”Uppdrag:Västafrika” så bubblar diskussionerna och att fortsätta erbjuda den typen av engagerande forum och vara närvarande där blir för oss en lika fortsatt viktig del av jobbet.

Av | 12 januari 2018

Utan dig – inga reportage

Genom att bli medlem ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli medlem! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

”Medlemsfinansierad journalistik och kärnkraftskatastrofer”

Hänt i veckan. Blankspots Martin Schibbye punktar här upp vad han läst och gjort under veckan och vad som händer bakom kulisserna hos Blankspot.

Nu går det att lyssna på fler av Blankspots reportage

Det har varit ett starkt önskemål från Blankspots medlemmar att utöka vårt utbud av innehåll som man kan lyssna på. Nu kan man podda ännu ett av våra långa reportage.

Läs mer om arbetet med reportaget

Martin Schibbye skriver om hur reportaget "Julia gick till jobbet men kom aldrig hem" växte fram och vad han hoppas att det ska leda till.

Hänt i veckan

Blankspots chefredaktör Martin Schibbye punktar här upp vad han läst och gjort under veckan och vad som händer bakom kulisserna hos Blankspot.

Bli medlem!

Genom att bli medlem i Blankspot möjliggör du oberoende kvalitetsjournalistik från världens och Sveriges vita fläckar.

Med och för dig

Vårt nätverk av medlemmar är vår viktigaste tillgång. Utöver att finansiera journalistiken bidrar våra medlemmar även med tips, idéer och expertis.

Som medlem bjuds du in att delta i arbetsprocessen. Du får unik inblick i hur reportagen blir till och ges möjlighet att bidra med dina kunskaper och åsikter.

För 70 kronor i månaden, eller 599 kronor om året, kan du bli en del av vår rörelse för att bevaka de vita fläckarna i Sverige och världen.

Blankspot är fri för alla att läsa, så genom att bli medlem ger du inte bara dig själv oberoende kvalitetsjournalistik, du ger den även till någon annan.

Som medlem blir du inbjuden till Blankspots tematräffar 4-6 gånger om året.

Allt detta får du som medlem

4-6

löpande reportageserier från Sverige och världen som presenteras i longreadformat.

600+

nyheter om obevakade ämnen och oväntade händelser.

4-6

Tematräffar med inbjudna experter, samtal och intervjuer.

≈60

nyhetsbrev med höjdpunkter, inbjudningar och saker att hålla koll på.

2

poddar med spaningar och intervjuer av Martin Schibbye och Brit Stakston.

med deltagande i Facebookgrupper om de pågående reportagen.

Nätverket skapar reportagen

Journalistik bygger på förtroende. Förtroende skapas med insyn. Därför är det viktigt för oss att bjuda in våra medlemmar till att vara en aktiv del i den redaktionella processen.

På redaktionen

Flera gånger om året har vi tematräffar tillsammans med våra medlemmar. Utöver att bjuda in dig, bjuder vi även in experter på de ämnen som diskuteras.

Om du inte kan komma till redaktionen i Stockholm kan du alltid följa mötena via livesändning.

På nätet

Blankspots reportage växer fram i de facebookgrupper vi skapar inom våra bevakningsområden.

Som medlem kan du delta i grupperna för att bidra med kunskap, tankar och expertis, innan, under och efter det att ett reportage publiceras. Ditt deltagande gör journalistiken bättre.

På riktigt

För att vår demokrati ska fungera behövs oberoende och förtroendeingivande journalistik.

Genom att delta i den redaktionella processen gör våra medlemmar reportagen vassare, samtidigt som de får ökad kunskap om – och bidrar till att stärka förtroendet för – journalistiken.

För medlemmar, fast inte bara!

Om du gillar det vi gör, men inte vill bli medlem, finns det fler sätt att stötta oss.

Få vårt nyhetsbrev

Blankspots nyhetsbrev kommer varje fredag morgon, året runt, och innehåller reportage, nyheter, kalendarium och mer.

Stöd oss direkt

Vill du bidra med pengar så att vi kan göra fler reportage är du varmt välkommen att swisha valfritt belopp till:

123 554 35 41

Sprid ordet!

Vi blir glada när du läser, delar och pratar om det vi gör. Ju fler som upptäcker oss desto bättre blir vi!

Bli företagspartner

Blankspot samarbetar gärna med organisationer som vill bidra till en bättre bevakning av ett ämne.