Brit Stakston om Facebooks förändringar: ”Smartaste de gjort på länge”

Av | 12 januari 2018

Facebook förändras – igen. Sociala medier-jätten vill tillbaka till grundidén med fokus på vänner och familj och färre nyheter i flödet. Men vad innebär det för medier som får mycket av trafiken från Facebook? 

”Facebook byggdes för att föra människor närmare varandra och för att bygga relationer”. Så inleds ett inlägg, där Facebook berättar om den största förändring på flera år. En förändring som Blankspots VD och mediestrategen Brit Stakston välkomnar.

– Kul att Facebook går tillbaka till communityrötterna. Jag ser möjligheter: antingen att det blir bra så som det kan bli när människor umgås i grupp. Eller så blir det en plattform dominerat av de högljudda där allt annat försvinner i flödet. Och då får det väl bli så. För mig kan Facebook i ett sånt perspektiv lika gärna utveckla sig till en plattform användare ser på med större skepsis, fylld av mer tveksamt innehåll. Fyllt av mer galenskap än klokskap.

Men är du inte orolig över det i så fall?
– Nej inte riktigt. Jag har inte förstått denna ivriga vilja från medieaktörer att vilja styra upp och förbättra Facebook, se tex på hur upprörd medieindustrin varit över deras roll i att sprida fejknyheter. Ur demokratiperspektiv oerhört viktigt att diskutera men för  medierna främst en chans att fokusera på kvalitetsjournalistik och komma ihåg värdet av sina egna starka varumärken. Äkta nyhetsinnehåll kan ju också vara engagerande. Det är ju ofta det som diskuteras! Ibland skräms jag över den roll vi själva både som mediebransch och som användare tillskriver Facebook. Som vore det en egen nation. Jag önskar och hoppas på ett mer proaktivt, ansvarsfullt användande och närmande till Facebook. Och tänk att bara 40% av världens invånare ännu har tillgång till nätet. Är Facebook verkligen den stora spelaren i ett framtida scenario där de 60 procent som ännu ej har daglig tillgång får det? Och vill vi ens det?

Hur kommer då våra nyhetsflöden att se ut i vår?

– Enligt Mark Zuckerbergs inlägg mer baserat på vänners inlägg och innehåll som engagerar. Det innebär att innehåll från företag, organisationer och medier kommer syns mindre i flödet. Om det på Facebook blir mer skräp eller mest ”trevligheter” beror ju ytterst på innehållet producerat av oss själva i kombination med algoritmerna. Vi får helt enkelt ta ansvar själva och sluta vara så förbannat förbannade. Låta samtalen vara engagerande online och präglas av ett gemensamt utbyte och inte ett ständigt krig. Vi får aktiva följa och gilla det vi vill se mer av i våra flöden.

Vad tycker du om att Facebook gör det här?

– Symbiosen med traditionella medier var inte framtiden för Facebook ur ett strikt användarperspektiv. Men inte för medierna heller, de har på ett problematiskt sätt sprungit efter och anpassat sig efter Facebook. Jag gillar verkligen att Facebook återgår till sina rötter. Resten är upp till användarna. Det är det smartaste draget på länge.

Vad innebär det för Blankspot?

– Vi har sedan starten jobbat i slutna facebookgrupper för varje reportageserie och använder facebook just för dialog med våra läsare så detta kommer att bli än viktigare för oss. I gruppernaUppdrag:Afghanistan”, ”Uppdrag: Eritrea”, ”Verkliga Sverige” och ”Uppdrag:Västafrika” så bubblar diskussionerna och att fortsätta erbjuda den typen av engagerande forum och vara närvarande där blir för oss en lika fortsatt viktig del av jobbet.

Av | 12 januari 2018

Utan dig – ingen journalistik

Genom att stödja oss ekonomiskt ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli supporter! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Blankspot i julklapp?

Det lackar mot jul och vad passar väl bättre än att ge bort mer kunskap om världen. En julklapp som räcker hela året!

Hjälp oss att bevaka utvecklingen i Kamerun

Kamerun riskerar att bli nästa konflikthärd i västra Afrika. Detta sedan förtrycket mot landets engelskspråkiga minoritet blir allt hårdare med uppgifter om brutala övergrepp, mord och tortyr. Nu vill vi tillsammans med er bevaka detta. Swisha till 123 554 35 41 eller stöd framtida reportage genom att bli supporter.

Debatt: Vem ska betala för journalistiken?

Nu växer initiativen där publiken är med och betalar för innehållet. Journalister tvingas hitta nya finansieringsmodeller när mediehusen inte längre vill eller kan betala – en kreativ och nödvändig väg att gå – eller ett sätt att köpa innehåll och åsikter för pengar?

Missa inte dialogen på Facebook

Blankspots reportageserier handlar om mer än en enstaka publicering som snabbt kan falla i glömska. Journalistiken är en pågående process och för oss är Facebookgrupperna knutna till varje bevakningsområde oumbärliga för relationen med läsarna.