Brit Stakston om Facebooks förändringar: ”Smartaste de gjort på länge”

Av | 12 januari 2018

Facebook förändras – igen. Sociala medier-jätten vill tillbaka till grundidén med fokus på vänner och familj och färre nyheter i flödet. Men vad innebär det för medier som får mycket av trafiken från Facebook? 

”Facebook byggdes för att föra människor närmare varandra och för att bygga relationer”. Så inleds ett inlägg, där Facebook berättar om den största förändring på flera år. En förändring som Blankspots VD och mediestrategen Brit Stakston välkomnar.

– Kul att Facebook går tillbaka till communityrötterna. Jag ser möjligheter: antingen att det blir bra så som det kan bli när människor umgås i grupp. Eller så blir det en plattform dominerat av de högljudda där allt annat försvinner i flödet. Och då får det väl bli så. För mig kan Facebook i ett sånt perspektiv lika gärna utveckla sig till en plattform användare ser på med större skepsis, fylld av mer tveksamt innehåll. Fyllt av mer galenskap än klokskap.

Men är du inte orolig över det i så fall?
– Nej inte riktigt. Jag har inte förstått denna ivriga vilja från medieaktörer att vilja styra upp och förbättra Facebook, se tex på hur upprörd medieindustrin varit över deras roll i att sprida fejknyheter. Ur demokratiperspektiv oerhört viktigt att diskutera men för  medierna främst en chans att fokusera på kvalitetsjournalistik och komma ihåg värdet av sina egna starka varumärken. Äkta nyhetsinnehåll kan ju också vara engagerande. Det är ju ofta det som diskuteras! Ibland skräms jag över den roll vi själva både som mediebransch och som användare tillskriver Facebook. Som vore det en egen nation. Jag önskar och hoppas på ett mer proaktivt, ansvarsfullt användande och närmande till Facebook. Och tänk att bara 40% av världens invånare ännu har tillgång till nätet. Är Facebook verkligen den stora spelaren i ett framtida scenario där de 60 procent som ännu ej har daglig tillgång får det? Och vill vi ens det?

Hur kommer då våra nyhetsflöden att se ut i vår?

– Enligt Mark Zuckerbergs inlägg mer baserat på vänners inlägg och innehåll som engagerar. Det innebär att innehåll från företag, organisationer och medier kommer syns mindre i flödet. Om det på Facebook blir mer skräp eller mest ”trevligheter” beror ju ytterst på innehållet producerat av oss själva i kombination med algoritmerna. Vi får helt enkelt ta ansvar själva och sluta vara så förbannat förbannade. Låta samtalen vara engagerande online och präglas av ett gemensamt utbyte och inte ett ständigt krig. Vi får aktiva följa och gilla det vi vill se mer av i våra flöden.

Vad tycker du om att Facebook gör det här?

– Symbiosen med traditionella medier var inte framtiden för Facebook ur ett strikt användarperspektiv. Men inte för medierna heller, de har på ett problematiskt sätt sprungit efter och anpassat sig efter Facebook. Jag gillar verkligen att Facebook återgår till sina rötter. Resten är upp till användarna. Det är det smartaste draget på länge.

Vad innebär det för Blankspot?

– Vi har sedan starten jobbat i slutna facebookgrupper för varje reportageserie och använder facebook just för dialog med våra läsare så detta kommer att bli än viktigare för oss. I gruppernaUppdrag:Afghanistan”, ”Uppdrag: Eritrea”, ”Verkliga Sverige” och ”Uppdrag:Västafrika” så bubblar diskussionerna och att fortsätta erbjuda den typen av engagerande forum och vara närvarande där blir för oss en lika fortsatt viktig del av jobbet.

Av | 12 januari 2018

Utan dig – ingen journalistik

Genom att stödja oss ekonomiskt ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli supporter! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

Flera av Blankspots Eritrea-bilder är nu fria att använda

Tövädret på hornet gör att många hittar till våra artiklar och reportage från Eritrea. Efter att 100 000 personer sett Martin Schibbys bilder från den senaste Eritrea-resan så vill vi berätta mer om varför vi nu fritt delar med oss av ännu fler bilder från en av världens vita fläckar.

Blankspot ger ut ett magasin med sommarläsning

Vi har som digital reportagesajt nu förpackat delar av vårens innehåll i ett magasin för att visa upp vad vi gör för fler. Välkommen att ta del av detta.

Möt Blankspot i Almedalen

Blankspots chefredaktör Martin Schibbye och Blankspots VD Brit Stakston är på plats under Almedalsveckan och deltar bland annat i de seminarier som listats nedan. Kom och lyssna, på plats eller via webben.

Blankspot-bok om utvisningarna nominerad till Wendelapriset

Blankspots reportagebok ”Utvisad – den deltagande journalistiska berättelsen om svensk historias största deportationsvåg” är nominerad till Wendelapriset.