Brit Stakston om Facebooks förändringar: ”Smartaste de gjort på länge”

Av | 12 januari 2018

Facebook förändras – igen. Sociala medier-jätten vill tillbaka till grundidén med fokus på vänner och familj och färre nyheter i flödet. Men vad innebär det för medier som får mycket av trafiken från Facebook? 

”Facebook byggdes för att föra människor närmare varandra och för att bygga relationer”. Så inleds ett inlägg, där Facebook berättar om den största förändring på flera år. En förändring som Blankspots VD och mediestrategen Brit Stakston välkomnar.

– Kul att Facebook går tillbaka till communityrötterna. Jag ser möjligheter: antingen att det blir bra så som det kan bli när människor umgås i grupp. Eller så blir det en plattform dominerat av de högljudda där allt annat försvinner i flödet. Och då får det väl bli så. För mig kan Facebook i ett sånt perspektiv lika gärna utveckla sig till en plattform användare ser på med större skepsis, fylld av mer tveksamt innehåll. Fyllt av mer galenskap än klokskap.

Men är du inte orolig över det i så fall?
– Nej inte riktigt. Jag har inte förstått denna ivriga vilja från medieaktörer att vilja styra upp och förbättra Facebook, se tex på hur upprörd medieindustrin varit över deras roll i att sprida fejknyheter. Ur demokratiperspektiv oerhört viktigt att diskutera men för  medierna främst en chans att fokusera på kvalitetsjournalistik och komma ihåg värdet av sina egna starka varumärken. Äkta nyhetsinnehåll kan ju också vara engagerande. Det är ju ofta det som diskuteras! Ibland skräms jag över den roll vi själva både som mediebransch och som användare tillskriver Facebook. Som vore det en egen nation. Jag önskar och hoppas på ett mer proaktivt, ansvarsfullt användande och närmande till Facebook. Och tänk att bara 40% av världens invånare ännu har tillgång till nätet. Är Facebook verkligen den stora spelaren i ett framtida scenario där de 60 procent som ännu ej har daglig tillgång får det? Och vill vi ens det?

Hur kommer då våra nyhetsflöden att se ut i vår?

– Enligt Mark Zuckerbergs inlägg mer baserat på vänners inlägg och innehåll som engagerar. Det innebär att innehåll från företag, organisationer och medier kommer syns mindre i flödet. Om det på Facebook blir mer skräp eller mest ”trevligheter” beror ju ytterst på innehållet producerat av oss själva i kombination med algoritmerna. Vi får helt enkelt ta ansvar själva och sluta vara så förbannat förbannade. Låta samtalen vara engagerande online och präglas av ett gemensamt utbyte och inte ett ständigt krig. Vi får aktiva följa och gilla det vi vill se mer av i våra flöden.

Vad tycker du om att Facebook gör det här?

– Symbiosen med traditionella medier var inte framtiden för Facebook ur ett strikt användarperspektiv. Men inte för medierna heller, de har på ett problematiskt sätt sprungit efter och anpassat sig efter Facebook. Jag gillar verkligen att Facebook återgår till sina rötter. Resten är upp till användarna. Det är det smartaste draget på länge.

Vad innebär det för Blankspot?

– Vi har sedan starten jobbat i slutna facebookgrupper för varje reportageserie och använder facebook just för dialog med våra läsare så detta kommer att bli än viktigare för oss. I gruppernaUppdrag:Afghanistan”, ”Uppdrag: Eritrea”, ”Verkliga Sverige” och ”Uppdrag:Västafrika” så bubblar diskussionerna och att fortsätta erbjuda den typen av engagerande forum och vara närvarande där blir för oss en lika fortsatt viktig del av jobbet.

Av | 12 januari 2018

Utan dig – ingen journalistik

Genom att stödja oss ekonomiskt ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Ge ett bidrag!

Källkritikens dag – varsågoda Blankspots MIK-material

I dag är det Källkritikens dag. Det firar vi genom att uppmärksamma det skolmaterial om medie- och informationskunnighet vi arbetat fram under det senaste året. Läs och inspireras av det om du är lärare. Du kan också boka in oss för kommande terminer.

Blankspot vann IDG:s prestigefyllda pris som bästa tidsskriftssajt i Sverige

Varje år rankar IDG Sveriges 100 bästa sajter och nättjänster inom en rad olika områden. I kategorin "tidskrifter" var fem sajter nominerade, varav Blankspot var en. De övriga var Resume, Chef, KIT och Market. I dag kom beskedet att Blankspot vunnit. 

Blixtinsatt meet-up om situationen i Etiopien

Under måndagen hölls en meet-up på Blankspots redaktion om den politiska krisen i Etiopien. Se den i efterhand här.

Presspodden #13 – Att vidröra en pangolin

I det trettonde avsnittet av Presspodden pratar Martin Schibbye och Brit Stakston om vad som hänt Blankspot det gångna året, och blickar fram emot nästa.