Blankspot om , ,

Källkritikens dag – varsågoda Blankspots MIK-material

I dag är det Källkritikens dag. Det firar vi genom att uppmärksamma det skolmaterial om medie- och informationskunnighet vi arbetat fram under det senaste året. Läs och inspireras av det om du är lärare. Du kan också boka in oss för kommande terminer.

Blankspot har arbetat med 20 skolor för att ge kunskap och testa en undervisningsmetod om MIK (medie- och informationskunnighet). Skolorna är spridda över landet, från Malmö i söder till Haparanda i norr och sammantaget har 1 100 elever arbetat med vårt studiematerial som även pekar vidare och tipsar om alla möjliga lärresurser på temat.

Vårt MIK-material ger mediekompetens genom att studsa den svenska medieverkligheten mot den som pågår i det land som den reportageresa som är en del av projektet går till.  Vi gör två halvdagsbesök på skolorna. Uppstartsföreläsningar och återbesök vilket gett oss möjligheten att möta ännu fler elever, skolans samtliga lärare och ibland till och med föräldrarna.

Frågorna om internets utveckling är många och intresset för att förstår hur man gör journalistik intresserar. Vår förhoppning är att eleverna ska känna sig stärkta av den yttrande- och pressfrihet som finns i Sverige och vaccinerade mot ett slentrianmässigt ifrågasättande av journalistik.

Istället vill vi att de ska förstå mer av hela det journalistiska hantverket och reflektera över sin egna friheter såsom nämnda press- och yttrandefrihet men även den demonstrationsfrihet och mötesfrihet som råder i Sverige.

Ytterst handlar vårt skolprojekt om att visa på journalistikens roll i demokratier.

Vårt kompletta skolmaterial finns här ”Med journalistiken och världen in i klassrummet”. Det består av en teoretisk MIK-del med föreläsning av Brit Stakston om digitaliseringen, källkritik, mediemakt och journalistikens roll i en demokrati. Läs gärna debattartikeln i dagens Metro av Brit om detta. ”Så ser vi till att internet inte blir en dynghög”.

Till detta finns det nio undervisningsmoduler som ger en mängd olika förslag på studiematerial, lärresurser och övningar.

MIK-moduler

Den andra delen består av en föreläsning av Martin Schibbye om hans drivkrafter, hur journalistik görs, vad fakta betyder för en journalist och hur man gör olika val under ett reportage. Eleverna får sedan följa honom före, under och efter arbetet med ett reportage i stängda Facebookgrupper, unika för varje skola. Dessa kan helt utformas utifrån just den enskilda klassens ingång i ämnet.

Just nu görs de allra sista återbesöken på skolor och vi kommer att sammanfatta våra och elevernas lärdomar längre fram.

Låt dig under tiden inspireras av detta och möjligheten finns att boka in oss för för nästa omgång. Kontakta  Lin Kleiven, lin@blankspot.se för prisinformation.



Detta projekt har möjliggjorts tack vare stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse.

Hjälp oss göra mer journalistik!

Vi tror på att i nära dialog med publiken ta fram nyskapande och icke-linjär journalistik. Inget är så effektivt om man vill avslöja maktmissbruk och korruption som att stötta journalistik.

Som prenumerant kan du bidra med din kunskap och bli en del av en rörelse för journalistik – som vaccin mot en antidemokratisk utveckling i världen.