Källkritikens dag – varsågoda Blankspots MIK-material

Av | 13 mars 2018

I dag är det Källkritikens dag. Det firar vi genom att uppmärksamma det skolmaterial om medie- och informationskunnighet vi arbetat fram under det senaste året. Läs och inspireras av det om du är lärare. Du kan också boka in oss för kommande terminer.

Blankspot har arbetat med 20 skolor för att ge kunskap och testa en undervisningsmetod om MIK (medie- och informationskunnighet). Skolorna är spridda över landet, från Malmö i söder till Haparanda i norr och sammantaget har 1 100 elever arbetat med vårt studiematerial som även pekar vidare och tipsar om alla möjliga lärresurser på temat.

Vårt MIK-material ger mediekompetens genom att studsa den svenska medieverkligheten mot den som pågår i det land som den reportageresa som är en del av projektet går till.  Vi gör två halvdagsbesök på skolorna. Uppstartsföreläsningar och återbesök vilket gett oss möjligheten att möta ännu fler elever, skolans samtliga lärare och ibland till och med föräldrarna.

Frågorna om internets utveckling är många och intresset för att förstår hur man gör journalistik intresserar. Vår förhoppning är att eleverna ska känna sig stärkta av den yttrande- och pressfrihet som finns i Sverige och vaccinerade mot ett slentrianmässigt ifrågasättande av journalistik.

Istället vill vi att de ska förstå mer av hela det journalistiska hantverket och reflektera över sin egna friheter såsom nämnda press- och yttrandefrihet men även den demonstrationsfrihet och mötesfrihet som råder i Sverige.

Ytterst handlar vårt skolprojekt om att visa på journalistikens roll i demokratier.

Vårt kompletta skolmaterial finns här ”Med journalistiken och världen in i klassrummet”. Det består av en teoretisk MIK-del med föreläsning av Brit Stakston om digitaliseringen, källkritik, mediemakt och journalistikens roll i en demokrati. Läs gärna debattartikeln i dagens Metro av Brit om detta. ”Så ser vi till att internet inte blir en dynghög”.

Till detta finns det nio undervisningsmoduler som ger en mängd olika förslag på studiematerial, lärresurser och övningar.

MIK-moduler

Den andra delen består av en föreläsning av Martin Schibbye om hans drivkrafter, hur journalistik görs, vad fakta betyder för en journalist och hur man gör olika val under ett reportage. Eleverna får sedan följa honom före, under och efter arbetet med ett reportage i stängda Facebookgrupper, unika för varje skola. Dessa kan helt utformas utifrån just den enskilda klassens ingång i ämnet.

Just nu görs de allra sista återbesöken på skolor och vi kommer att sammanfatta våra och elevernas lärdomar längre fram.

Låt dig under tiden inspireras av detta och möjligheten finns att boka in oss för för nästa omgång. Kontakta  Lin Kleiven, [email protected] för prisinformation.

Detta projekt har möjliggjorts tack vare stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse.

Av | 13 mars 2018

Utan dig – ingen journalistik

Genom att stödja oss ekonomiskt ser du till att vi kan fortsätta göra oberoende kvalitetsjournalistik som är fri för alla att läsa.

Bli supporter! Du kan också stödja oss med ett engångsbelopp. Swisha 123 554 35 41.

”Medlemsfinansierad journalistik och kärnkraftskatastrofer”

Hänt i veckan. Blankspots Martin Schibbye punktar här upp vad han läst och gjort under veckan och vad som händer bakom kulisserna hos Blankspot.

Nu går det att lyssna på fler av Blankspots reportage

Det har varit ett starkt önskemål från Blankspots medlemmar att utöka vårt utbud av innehåll som man kan lyssna på. Nu kan man podda ännu ett av våra långa reportage.

Läs mer om arbetet med reportaget

Martin Schibbye skriver om hur reportaget "Julia gick till jobbet men kom aldrig hem" växte fram och vad han hoppas att det ska leda till.

Hänt i veckan

Blankspots chefredaktör Martin Schibbye punktar här upp vad han läst och gjort under veckan och vad som händer bakom kulisserna hos Blankspot.